ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Opinion Debatt

Anna Kinberg Batra: Inled varje läsår med prov

  • Anna Kinberg Batra Foto: Janerik Henriksson

DEBATT. Under lördagen firas Nobeldagen och för att Sverige ska kunna få fler Nobelpristagare krävs en bra skola. Vi föreslår att varje skolår, redan från första årskurs, inleds med diagnostiska prov inom åtminstone matematik och svenska, skriver Anna Kinberg Batra, partiledare (M).

Under lördagen delas Nobelprisen ut och världens ögon riktas mot Sverige. Under årens lopp har pristagare uppmärksammats som bidragit med att förbättra vår förståelse både av oss själva och för vår värld. Daniel Kahneman belönades för förklaringar om konsten att fatta beslut trots osäkerhet, Robert Edwards belönades för sin utveckling av provrörsbefruktning. Nobelpriset tilldelas även de som beskriver vår värld på ett nytt eller oväntat sätt, som Selma Lagerlöf gjorde och belönades för redan 1909.

Nobelpriset är en påminnelse om vår ständiga strävan efter att lära oss mer och att se världen med nya ögon. Det är en strävan som tar sitt första steg på den första skoldagen. Därför behöver vi göra mer för att både följa upp och höja svenska elevers kunskaper så att de ska få rätt stöd och hjälp i tid.

Ska vi konkurrera med kunskap måste den mätas, inte mindre utan mer än hittills. I dag föreslår vi moderater därför att varje skolår, redan från första årskurs, inleds med diagnostiska prov inom åtminstone matematik och svenska. Proven ska inte ligga till grund för betygssättning utan ge bättre möjlighet för elever, föräldrar och lärare att följa kunskapsutvecklingen och ge rätt stöd i tid.

Detta är framför allt viktigt för dem som inte har stöd hemifrån. Då behöver man stöd och struktur i skolan som mest och det är även därför nolltolerans mot dåliga skolor är en central del i Moderaternas plan för ett starkare Sverige.

Alfred Nobel var en pionjär och företagare som bidrog till Sveriges utveckling. Men han spred även sina idéer i världen. Han var en av många som stärkt Sverige genom att göra verklighet av svenska idéer och föra ut dem i världen. SKF, Ikea och Spotify är bara några exempel på svenska företag som vuxit fram och utvecklats för att möta en värld i ständig förändring.

Sverige rankas ofta som ett av världens mest innovativa länder och svenska ingenjörer har ett gott internationellt rykte. Samtidigt garanterar den svenska välfärden att alla har tillgång till skola och vård oavsett inkomst. Detta spelar roll för att företag väljer Sverige som plats för sina huvudkontor, för sin forskning och för sin utveckling. Men trots detta hamnar Sverige efter viktiga konkurrenter när det gäller möjligheten att omsätta idéer till företag som kan växa och anställa.

Häromdagen besökte jag Ericsson i Kumla, som förlorat snart nio av tio jobb sedan 2001. De senaste varslen drabbar anställda och deras familjer hårt, men påverkar även Sverige i stort. Vår förmåga att stå starkt i den internationella konkurrensen kan aldrig tas för given och kräver hårt arbete att behålla och utveckla.

Sverige är och ska vara ett av världens bästa samhällen att leva, investera och skapa jobb i. Det är därför farligt att regeringen är nöjd och dessutom höjer skatten på jobb och företagande med hittills 40 och snart 60 miljarder kronor. Att höja kostnaden för ingenjörer, bilar, flyg och företagande eller att motsätta sig införandet av mer undervisning och matematik i skolan försvagar Sverige. Det gör att vi riskerar att tappa plats jämfört med andra länder där jobb kan skapas både lättare och snabbare än här.

Sverige ska konkurrera med kunskap. Undersökningarna Pisa och Timss 2015 som har kommit de senaste veckorna visar att alliansregeringens ledarskap och reformer bröt med 20 år av fallande kunskapsresultat, men vårt trendbrott tar oss bara till genomsnittsnivån inom OECD. Sverige kan gärna vara landet lagom ibland. Men inte när det gäller skolan. Där måste vi sikta högre. Vi måste vilja vara bäst.

Ska vi nå dit krävs mer undervisning och att skickliga lärare kan göra sitt jobb. Svenska elever går färre timmar i skolan, sammanlagt ett helt år mindre, än elever i jämförbara länder. Det måste vi ändra på. Därför behövs en timme mer om dagen i undervisning och mer matte på schemat. Kunskap kräver ansträngning och det finns inget viktigare för att fler ska lära sig mer än att elever får tillbringa så mycket tid som möjligt med sina lärare. Vi behöver också en examensbonus och fler förstelärare för att få fler att välja, och vilja utvecklas i, läraryrket.

Denna lördag firar vi kunskap och hur svenska idéer hittills har blivit verklighet och nått ut i hela världen. Det kan de göra även i morgon, även i en värld som ställer nya krav. Den chansen måste Sverige ta. Men den som tar det för givet, tror att vi har råd att försvåra eller fördyra för jobbskapare eller nekar Sveriges elever fortsatta satsningar på kunskap, tar den chansen ifrån oss.

Anna Kinberg Batra, partiledare (M)

Tyck till