close

Dagens industri

Dagens industri har cirka 150 anställda och en omsättning på cirka 750 miljoner kronor. Vd för Dagens industri är Henrik Stangel och chefredaktör är Peter Fellman. Dagens industris redaktion producerar både den rosa dagstidningen, veckomagasinet Di Weekend och månadsmagasinet Di Dimension.  

 

En del av Dagens industri är webbplatsen di.se. Di.se bevakar finansmarknaden såväl genom skrivna nyheter på webben som med rörlig bild genom Di Play. Försäljningen på Dagens industri sköts av två avdelningar: upplaga och annons. Annonsförsäljningen för di.se sköts av Bonnierbolaget Bink. Övriga avdelningar är ekonomi, it, tryck och distribution, hr samt Di Konferens.

 

DEN ROSA TIDNINGEN

Dagens industri är Nordens största affärstidning med 382.000 läsare per dag (Orvesto Konsument helår 2011). Med Sveriges främsta ekonomijournalister och analytiker levererar Dagens industri varje dag ett arbetsverktyg som är viktigt för att nå framgång i affärslivet, på finansmarknaden och privatekonomiskt.

 

Dagens industri berättar om det svenska och internationella näringslivet på ett kvalificerat, men samtidigt lättillgängligt sätt. Tidningen är orädd i sitt förhållande till makten. Dagens industris redaktion får heller aldrig glömma att affärer är roligt och att tidningen ska vara underhållande. Som Sveriges främsta affärstidning är det också viktigt att Dagens industri tar ställning för näringslivet i de frågor som engagerar landets företagare.

 

”För oss som tidning är det viktigt att beskriva och analysera händelseskedet i näringslivet. Vi ska ta upp näringslivets stora frågor på ett sätt som ingen annan svensk tidning gör. Dagens industri är en viktig kraft i det svenska näringslivet och därför gör vi allt vi kan för att lyfta fram de goda exemplen och entreprenörer med stora framgångar”, säger Peter Fellman, chefredaktör för Di.

 

Dagens industri grundades 1976. Under de första åren hade tidningen tydligt fokus på teknik, men 1983 övergick Dagens industri till att bli en affärstidning med fokus på företag och börs. Strategibytet blev grunden till Dagens industris framgångsrika upplageutveckling. 1983 hade tidningen en upplaga på 30.200 exemplar och 2010 uppgick den till 101.700 exemplar.

 

Den rosa tidningen finns även på läsplatta under namnet Di+. Allt för att läsarna ska kunna ta del av våra nyheter var de än befinner sig i världen.

 

DI.SE

Di.se är i dag Sveriges överlägset största ekonomisajt (1.050.900 unika besökare vecka 5, 2011, KIA index) och en av landets största mediesajter totalt sett. Läsarna är mycket aktiva och många utnyttjar möjligheten att kommentera och debattera på di.se.

 

Di.se är mångfaldigt prisbelönt. I juni 2012 utsågs sajten för tolfte året i rad till bästa ekonomisajt i börsanalytikernas och företagsledarnas årliga rankning (Svensk Image/Hallvarsson och Halvarson).

 

I dag erbjuder di.se sina läsare hela spektrumet av ekonominyheter. På sajten finns nyheter om börs, sparande, skatter, försäkringar, bilar, boende, politik och mycket mer som produceras av de runt 25 personer som jobbar på redaktionen.

 

Di.se är inte bara skrivna nyheter. Sedan december 2008 är webb-tv en viktig del av sajten. Under vinjetten Di Play publiceras dagligen tv-inslag på sajten.

 

Klas Granström är chef för di.se.

 

DI WEEKEND

Di Weekend är ett helgmagasin som kommer ut på fredagar tillsammans med Dagens industri. Tidningen har en mix av intervjuer med aktuella näringslivs- och samhällstoppar, breda reportage och en rad fasta avdelningar om bilar, vin, nya prylar samt krog- och hotelltester. Di Weekend innehåller också trend- artiklar, intervjuer och reportage om musik, film, teater, litteratur, design, mode, arkitektur och heminredning.

 

Di Weekend har en egen redaktion med cirka 15 medarbetare men även Dagens industris reportrar och korrespondenter bidrar till magasinet. Tidningen har i dag cirka 375 000 läsare, varav en tredjedel är kvinnor (Orvesto Konsument 2011:3).

 

Redaktör för Di Weekend är Andreas Johansson.

 

DI DIMENSION

Dagens industris månadsmagasin Di Dimension lanserades i september 2009 och har på kort tid blivit Sveriges största affärsmagasin med 268.000 läsare (Orvesto Konsument 2011:3). Magasinet ges ut tio gånger per år och produceras nära nyhetsdesken i samarbete med Di:s samtliga reportrar och korrespondenter.

 

Den redaktionella strukturen står på tre ben:

  • intervjuer där näringslivets makthavare får prata till punkt om sina företag
  • långläsning om spelet bakom storaffärer och skildringar av skeenden i svenskt och internationellt affärsliv
  • analys med fokus på börs, finans och fond.

 

Di Dimension består av unikt, nyproducerat material framtaget speciellt för Di:s prenumeranter med ett innehåll som enbart finns just i Di Dimension – inte i rosa tidningen eller på di.se. Magasinet skiljer sig tydligt från veckomagasinet Di Weekend i och med att det är mer företagsorienterat, mindre personligt och inte har något livsstilsmaterial. Di Dimension har en tydlig ambition att leverera konkret nytta i arbetslivet till våra prenumeranter.

 

Redaktör för Di Dimension är Henrietta Westman.

 

DI GASELL OCH DI KONFERENS

Sverige behöver tillväxt, och Sveriges entreprenörer behöver inspirerande förebilder. Därför utser Dagens industri de snabbast växande företagen i landet till Gaseller. Gasellföretagen är mästare både på lönsam tillväxt och på att skapa nya jobb.

 

Vid våra prisutdelningar över hela landet medverkar en lång rad entreprenörer och näringslivsprofiler som delar med sig av sina erfarenheter. Varje vår arrangeras dessutom Gasellträffar runt om i landet, där framgångsrika företagare bjuder på tips och inspiration.

 

Di Konferens arrangerar konferenser för det nordiska näringslivet. Våra konferenser byggs runt aktuella och spännande program med starka personligheter – tillika de mest framträdande beslutsfattarna, visionärerna och strategerna från svenskt, nordiskt och internationellt näringsliv.

 

Besökarna får ta del av initierade, intressanta och tankeväckande analyser av högaktuella ämnen. Utöver nya kunskaper, fördjupning i aktuella debatter och effektivt nätverkande får de även lyssna på intensiva, underhållande och stimulerande paneldiskussioner – ofta ledda av Dagens industris egna experter och journalister.

 

Sölvi Torvik är chef för avdelningen.

 
Annons:
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
Vitrolife 13,23 107,00
Orexo 9,91 122,00
Active Biotech 9,88 35,60
Image Systems -10,00 0,09
Studsvik -9,62 47,00
Nordic Mines -7,69 0,12


Dagens rapporter
Inget resultat
Fler världsindex
Nikkei 225 -0,44% 14 482,72
Hang Seng Index 0,20% 22 554,19
FTSE 100 Index -0,11% 6 674,74
Frankfurt, DAX 30 -0,58% 9 544,19
Paris, CAC 40 -0,74% 4 451,08
Dow Jones Industrial Average -0,08% 16 501,65
NASDAQ Composite -0,83% 4 126,97
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 13 6 2
Tele2 8 11 2
Nordea 9 12 0
TeliaSonera 2 9 5
Nokia 7 1 1
SAS 0 3 4
Lucara Diamond Corp 3 4 0
Betsson 5 1 0
Medivir 4 0 0
Net Entertainment 2 1 1
Tieto 2 1 0
Enea 0 3 0
Semafo Inc. 0 3 0
Cavotec SA 0 2 0
Concentric 2 0 0
Crown Energy 0 2 0
Addtech 2 0 0
SkiStar 0 0 2
Cybercom Group 1 1 0
Tethys Oil 2 0 0
Telegram
 

Dagens industri | 113 90 Stockholm | 08-573 650 00 | dise@di.se © di.se | Ansvarig utgivare: Peter Fellman | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se