ANNONS:
Till Di.se
Start Om oss

Om oss

Dagens industri har cirka 150 anställda och en omsättning på cirka 750 miljoner kronor. Vd för Dagens industri är Anders Eriksson och chefredaktör är Lotta Edling. Dagens industris redaktion producerar både den rosa dagstidningen, veckomagasinet Di Weekend och kvartalsmagasinet Di Dimension.  

På Di.se och Di Digital jobbar cirka 30 personer som, tillsammans med printupplagan, jobbar för att ge Di-läsaren de senaste nyheterna inom näringslivet samt fördjupningar och analyser dygnet runt i både text-, rörligt- och podd-format.

Försäljningen på Dagens industri sköts av två avdelningar: upplaga och annons. Övriga avdelningar är ekonomi, it, tryck och distribution, hr samt Di

 

”Dagens Industri är, 40 år efter starten 1976, ett eget mediehus och en ständigt pågående berättelse om det mest spännande jag vet – näringsliv, makt och makthavare, företagande, börs och ekonomisk politik”, säger Lotta Edling, chefredaktör och fortsätter:

 "Basen i Di:s journalistik är och förblir tidlös. En kombination av nytta och nöje, arbete och underhållning, förankrad i djup kunskap och med tabloidens anslag. En pålitlig källa för de exklusiva nyheterna, granskningen av företag och makthavare och de bästa analyserna. Vi är även en viktig röst i den svenska debatten där vi genom en tankeväckande opinionsbildning och de intressantaste debatterna har som ambition att spegla alla delar av näringslivet, i alla delar av Sverige."

 

DEN ROSA TIDNINGEN 

Dagens industri är Nordens största affärstidning med 306.000 läsare per dag (Orvesto Konsument 2016:2). Med Sveriges främsta ekonomijournalister och analytiker levererar Dagens industri varje dag ett arbetsverktyg som är viktigt för att nå framgång i affärslivet, på finansmarknaden och privatekonomiskt. 

Dagens industri berättar om det svenska och internationella näringslivet på ett kvalificerat, men samtidigt lättillgängligt sätt. Tidningen är orädd i sitt förhållande till makten. Dagens industris redaktion får heller aldrig glömma att affärer är roligt och att tidningen ska vara underhållande. Som Sveriges främsta affärstidning är det också viktigt att Dagens industri tar ställning för näringslivet i de frågor som engagerar landets företagare.

Dagens industri grundades 1976. Under de första åren hade tidningen tydligt fokus på teknik, men 1983 övergick Dagens industri till att bli en affärstidning med fokus på företag och börs. Strategibytet blev grunden till Dagens industris framgångsrika upplageutveckling. 1983 hade tidningen en upplaga på 30.200 exemplar och 2010 uppgick den till 101.700 exemplar.

  

DI.SE 

Di.se lanserades 1994 och är i dag Sveriges överlägset största ekonomisajt med nästan en miljon unika besökare varje vecka och en av landets största mediesajter totalt sett.

Di.se är mångfaldigt prisbelönt. I juni 2016 utsågs sajten för sextonde året i rad till bästa ekonomisajt i börsanalytikernas och företagsledarnas årliga rankning (Svensk Image/Hallvarsson och Halvarson).

I dag erbjuder di.se sina läsare hela spektrumet av ekonominyheter. På sajten finns nyheter om börs, sparande, skatter, försäkringar, bilar, boende, politik och mycket mer. Och varje dag publiceras färska börsanalyser och nyhetskommentarer.

Under 2015 och 2016 började Di.se att ta betalat för sina artiklar. Detta har inneburit att analyser och ett större antal nyhetsartiklar publiceras innan papperstidningen går i tryck och kan läsas av inloggade prenumeranter.

Sedan 2008 är webb-tv en viktig del av sajten. Under vinjetten Di Play publiceras dagligen tv-inslag på sajten.

2015 lanserades Di Digital med fokus på technyheter.

  

DI WEEKEND 

Di Weekend är Dagens industris helgmagasin. Tidningen kommer ut på fredagar tillsammans med Dagens industri. Här kan du läsa intervjuer med aktuella näringslivs- och samhällstoppar, breda reportage och personliga berättelser. Varje vecka skriver vi om nya bilar och trender inom bilbranschen.

Vi bevakar nyheterna i vinvärlden och väljer ut guldkornen. Di Weekends erfarna och uppskattade Krogguide uppdateras varje vecka med nya restaurangrecensioner. Här kan du också läsa hotelltester och ta del av Jan Gradvalls guide till samtidens bästa musik, film, teater och litteratur.

Bland de områden som vi regelbundet bevakar finns bland annat mode, underhållning, design, psykologi och hälsa, innovation och forskning.

Di Weekend har en egen redaktion med cirka 15 medarbetare men även Dagens industris reportrar och korrespondenter bidrar till magasinet. Tidningen har i dag cirka 282 ​​000 läsare, varav 35% är kvinnor (Orvesto Konsument 2016:2).

Tidningen utkommer med 48 nummer per år, även under sommaren.

 

DI DIMENSION

Dagens industris kvartalsmagasin Di Dimension lanserades i september 2009 och har 175.000 läsare (Orvesto Konsument 2016:2).
Magasinet ges ut fyra gånger per år och produceras nära nyhetsredaktionen i samarbete med Di:s reportrar, börsanalytiker och korrespondenter.

Det redaktionella innehållet bygger på ett genomgående tema kring ett för våra kärnläsare aktuellt ämne. Det presenteras genom intervjuer, reportage, analyser och kommentarer. Nr 1 2016 handlade om självkörande bilar, nr 2 om hur nya aktörer utmanar de stora bankerna inom fintech.

Di Dimension består av unikt, nyproducerat material framtaget speciellt för Di:s prenumeranter med ett innehåll som enbart finns just i Di Dimension – och inte i nyhetstidningen. Magasinet skiljer sig tydligt från veckomagasinet Di Weekend i och med att det är mer näringslivsorienterat och inte har något livsstilsmaterial. Di Dimension har en tydlig ambition att leverera konkret nytta i arbetslivet till våra prenumeranter genom att gå på djupet inom det aktuella området.

 

DI GASELL OCH DI KONFERENS

Sverige behöver tillväxt, och Sveriges entreprenörer behöver inspirerande förebilder. Därför utser Dagens industri de snabbast växande företagen i landet till Gaseller. Gasellföretagen är mästare både på lönsam tillväxt och på att skapa nya jobb.

Vid våra prisutdelningar över hela landet medverkar en lång rad entreprenörer och näringslivsprofiler som delar med sig av sina erfarenheter. Varje vår arrangeras dessutom Gasellträffar runt om i landet, där framgångsrika företagare bjuder på tips och inspiration.

Här hittar du allt om Di Gasell!

Di Konferens arrangerar konferenser för det nordiska näringslivet. Våra konferenser byggs runt aktuella och spännande program med starka personligheter – tillika de mest framträdande beslutsfattarna, visionärerna och strategerna från svenskt, nordiskt och internationellt näringsliv.

Besökarna får ta del av initierade, intressanta och tankeväckande analyser av högaktuella ämnen. Utöver nya kunskaper, fördjupning i aktuella debatter och effektivt nätverkande får de även lyssna på intensiva, underhållande och stimulerande paneldiskussioner – ofta ledda av Dagens industris egna experter och journalister.

Tyck till