ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Warren Buffetts kedja siktar på Sverige

  • Warren Buffett tog över snabbmatskedjan Dairy Queen 1997. Nu vill bolaget in i Norden. Foto: TT/AP

Warren Buffetts favorit väntar fortfarande på Sverige. Snabbmatskedjan Dairy Queen hör till en grupp utländska franchise-bolag som vill in i Norden.

"Jag brukar vanligtvis beställa en Sundae", berättade superinvesteraren Warren Buffett vid fjolårets bolagsstämma i ägarbolaget Berkshire Hathaway och syftade på en glassanrättning som går att köpa på Dairy Queen.

Han tog över den vardagligt betonade snabbmatskedjan 1997 men säger sig ha varit storkund sedan sin ungdoms dagar.

Kedjan erbjuder glass, tårtor, pajer och konventionell snabbmat. Sedan grundandet i slutet av 1930-talet har kedjan vuxit till 6.000 restauranger i 20 länder.

I Sverige lyser dock Dairy Queen, eller DQ, med sin frånvaro - något som bolaget hoppas ändra på.

"De letar aktivt", berättar Kristina Låftman, som driver konsultfirman Franchise Group.
Stark ekonomi i Sverige, samt en växande aptit för nya sorters krogar bidrar till intresset säger hon, och tillägger att Dairy Queen bara är ett av många företag som aktivt söker svenska franchisetagare.

"Det finns ett stort intresse för utländska kedjor att komma in i Sverige."

På senare år har kända amerikanska varumärken som Dunkin' Donuts och Kentucky Fried Chicken, eller KFC, startat verksamhet i Sverige. Kaffekedjan Starbucks, som expanderar aggressivt, är ett annat exempel.

Men det betyder inte att marknaden är mättad, resonerar Kristina Låftman.
Bland de 16 bolag som Franchise Group lyfter fram i en färsk lista, märks en trampolinpark, en gymkedja och ett spa.

Men lejonparten av bolagen är restauranger. Australiska frityrmunksförsäljaren Donut King är ett exempel, liksom Bagel Corner och Punjab Grill.

På listan finns också Denny's, en börsnoterad amerikansk operatör, som driver familjerestauranger av Diner-modell.

När det gäller Denny's har aptiten på Wall Street däremot varit begränsad på sista tiden. Aktien har backat 5 procent under året. Kanske kan ett kliv in på den svenska marknaden bana vägen för en vändning.

"Det finns ett behov i Sverige av nya bra och spännande koncept hela tiden", säger Kristina Låftman.

Tyck till