Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

”Vi tänker 400 kvartal fram i tiden”

  • Foto: Patrik Olsson

4 frågor till Johan Prom, vd för Avanza.

Hur lågt kan courtaget bli?
”Botten infinner sig där spararna inte längre bryr sig lika mycket om priset. Jämför du med min gamla värld på Ica så väljer inte kunderna butik efter var en så konkurrensutsatt produkt som mjölk är billigast. När Avanza startade var priset jätteviktigt, men när det minskat med 80–90 procent och när prisskillnaden blir väldigt liten så är det andra saker som analysstöd, användarupplevelse och service som spelar väl så stor roll.”

Vi är långt inne i en börsuppgång. Ni satsar vidare och ökar kostnaderna med 15–20 procent i år. Vad har ni för beredskap för om börsen skulle säcka ihop, vilket kommer slå mot era intäkter?
”Vi tänker inte på ett eller ens fyra kvartals sikt, utan vi tänker 400 kvartal fram i tiden. Börsen kommer gå upp och ned och det kommer även vår intjäning att göra. Men vi ska ge mer för varje sparkrona oavsett börsläge genom att utveckla vårt erbjudande tillsammans med våra kunder. Det ger bra intjäning över tid. Vi hade inte gjort de satsningar vi gör om vi inte hade sett möjligheter genom ökad digitalisering. Kostnadseffektiviteten är helt central i vår affärsmodell.”

Kan ni inte bli för långsiktiga. Få av era aktieägare är nog kvar om 100 år?
”Nej, men deras barnbarn kommer att vara det. Så nej, man kan inte vara för långsiktig. Vi vill göra mål även i första halvlek, men vi ska göra det för att vi är bra, inte för att vi optimerat för det. Jag ser Ikea som ett föredöme som är bäst varje dag även om man har ett 100-årsperspektiv.”

Varför börjar ni med bolån nu i samarbete med Stabelo, där ni även går in som ägare med 20 procent av aktierna?
”Vi har gjort det billigare, enklare och bättre med aktiehandel och nu vill vi utmana bolånejättarna på bolån. Medan det för aktiehandel nu skiljer ören eller kronor mellan olika aktörer går det att spara tusenlappar på bolån. Vi tror att vi kan hitta en bra produkt och möta det stora kundintresse som finns.”

Tyck till