ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Svenskt designgalleri tar plats på prestigemässa

  • Modernitys grundare Andrew Duncanson och Isaac Pineus. Foto: Jesper Frisk

Det Stockholmsbaserade designgalleriet Modernity har antagits till The European Fine Art Fair i holländska Maastricht. ”Det innebär en hel del prestige och är ett bevis på att vi har gjort rätt under alla dessa år”, säger Modernitys vd Andrew Duncanson.

Modernity, som startades 1998, är specialiserat på skandinavisk 1900-talsdesign – möbler, lampor, glas och keramik med formgivare som exempelvis Arne Jacobsen, Alvar Aalto och Josef Frank.

”Vi har vår butik vid Östermalmstorg i Stockholm, men vi säljer också mycket via internet främst till utländska kunder, och så reser vi runt på mässor i till exempel London och New York”, säger Isaac Pineus, som tillsammans med Andrew Duncanson äger och driver Modernity.

I år blir det premiär för det svenska designgalleriet på prestigefyllda The European Fine Art Fair, förkortat Tefaf, som hålls i mars i Maastricht i Nederländerna. Mässan betraktas som den i särklass mest exklusiva och framstående inom konst och antikviteter och lockar museer och privata samlare från hela världen.

Tefaf i Maastricht har i år 270 utställare, och det är ett grundligt ansökningsförfarande som föregår uttagningen.

”Det är inte bara att ringa och säga att man vill vara med. De tittar på kvalitet, presentationer från andra mässor och vilka kunder bolaget har. Att bli antagen till mässan är att ta sig igenom ett nålsöga i ordets rätta bemärkelse”, säger Isaac Pineus.

”Museer som kunder väger tungt. Om museer köper av en är det ett gott betyg eftersom de vill ha det bästa som går att hitta. Och vi har sålt mycket till museer”, säger Andrew Duncanson.

Modernity har bland annat sålt ett tidigt exemplar av Arne Jacobsens fåtölj Ägget till Museum of Modern Art i New York.

Tefaf har från maj i år också en mässa för modern konst och design i New York och till den har Modernity också blivit antagen som utställare.

”Så vi har fått två hedersutmärkelser, och det är unikt för svenska förhållanden”, säger Isaac Pineus.

”Mässorna är ett bra sätt att upprätthålla kontakt med kunder och att hitta nya kunder, men det är också kostsamt med höga priser på monterhyra till exempel, så det gäller att det går bra.”

Modernity satsar stort på den internationella marknaden. Av företagets försäljning som det senaste räkenskapsåret var 22 miljoner kronor, med ett resultat efter finansnetto på 4 Mkr, gick 80 procent på export. 20 procent säljs genom Stockholmsbutiken, men även en del av detta går till utländska köpare.

”Det finns ett stort intresse bland utländska kunder för skandinavisk design, de ser den på ett annat sätt än vi svenskar”, säger Isaac Pineus.

Utöver Modernity har även Åmells Konsthandel och Jackson Design accepterats av exklusiva Tefaf.

Tyck till