ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Svenskarnas bilval när de ska imponera på grannen

  • STATUSMARKÖR I RAMPLJUSET. Porsche Cayenne. Foto: TT

Omkring 20 procent av svenskarna anser att bilen är den främsta statusmarkören och helst ska det vara Ferrari, Lamborghini eller Porsche. Men det finns något som imponerar mer, visar en Sifo-undersökning på uppdrag av bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser.

Italienska sportbilar står högt i kurs bland svenskarna. I en färsk Sifo-undersökning svarar 62 procent av respondenterna att de ser Ferrari som en statusmarkör följt av Lamborghini med 60 procent medan 59 procent ser Porsche som en statusmarkör.

På fjärdeplats hittar vi svenska Koenigsegg som 45 procent ser som en statusmarkör. Här råder det dock stor skillnad mellan könen och 57 procent av de manliga respondenterna ser Koenigsegg som en statusmarkör medan endast 34 procent av kvinnorna gör det.

”Dyra sportbilar är inte helt oväntat de fabrikat som toppar listan av statusbilar”, säger Jonas Björkman, vd på bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser, i ett pressmeddelande.

Den främsta statusmarkören utgörs dock av bostaden följt av karriären.

”Den stora skillnaden mellan män och kvinnors uppfattning om olika statusmarkörer är just bilen. Hos männen hamnar bilen på en tredje plats efter bostaden och karriären. Hos kvinnorna kommer den först på en delad femteplats tillsammans med resorna”, Jonas Björkman.

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel. Totalt deltog 1.775 personer i åldern 16-79 år i undersökningen.

https://infogr.am/bilen_som_statusmarkor

https://infogr.am/vilka_av_foljande_ar_de_framsta_statusmarkorerna

Tyck till