ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Sopjätten jagas av långivarna

  • Avfallsföretaget Reno Norden är i kris. Foto: Morten Qvale

Avfallsbjässen Reno Norden är i djup kris. Koncernen som hanterar hushållssopor i en lång rad av Sveriges kommuner är nära att bryta mot sina lånevillkor bara månader efter att 350 miljoner kronor tagits in från aktieägarna.
”En total katastrof”, säger Per Hansen, investeringsekonom på Nordnet.

 

Med offensiva planer och aggressiv prissättning blev Reno Norden snabbt en av Nordens största aktörer inom hushållsavfall. Boende i Malmö, Stockholm och Linköping får i dag sina sopor tömda av den börsnoterade norska koncernen.

Men Reno Norden tycks ha vuxit först och räknat sedan – och nu är bolaget i ett mycket besvärligt ekonomiskt läge.

Sent på kvällen helgdagen den 1 maj gick Reno Norden ut med ett pressmeddelande med ett bistert budskap: Bolaget tvingas i rapporten för det första kvartalet göra nya avsättningar på 240 miljoner norska kronor – cirka 246 miljoner svenska kronor – för kontrakt som bolaget börjat leverera på i slutet av 2016 och inledningen av 2017.

Till råga på allt väntas bolaget också bryta mot lånevillkoren, kovenanterna, redan i slutet av det andra kvartalet.

”Vi har en lång rad kontrakt, i huvudsak i Norge, som ingicks hösten 2015 fram till våren 2016, där vi har gjort felaktiga kalkyler”, säger Harald Rafdal, vd för Reno Norden.

”Det är svårt att svara på hur man har tänkt här. Jag tillträdde den 1 april 2016 och när jag såg de prisskillnader som var mot konkurrenterna i den norska delen började jag undersöka detta.”

Att förlusterna ser ut att bli större än man tidigare har gått ut med beror på att bolaget har kunnat beräkna de framtida förlusterna mer exakt först några månader efter att kontrakten har börjat gälla.

”Jag hade gärna tagit allt på en gång. Det är beklagligt, men vi kunde inte ana det”, säger Harald Rafdal.

Reno Norden har haft en kollapsartad utveckling på börsen sedan noteringen i slutet av 2014. Vinstvarningar, omgjorda kvartalsrapporter och ändrade redovisningsmetoder har bit för bit urholkat förtroendet för det forna tillväxtbolaget.

Måndagens varning kom dessutom bara drygt två månader efter att Reno Norden tog in 350 miljoner norska kronor från aktieägarna i en nyemission, med Carnegie som rådgivare.

Och det var inte första gången som de nu berörda kontrakten spökar för bolaget. Redan i andra kvartalet 2016 gjorde Reno Norden avsättningar för samma kontrakt, då på nära 167 Mkr.

Kostnaderna har gång på gång visat sig bli högre än vad bolaget räknat med i upphandlingarna.

Reno Norden har också i några fall lagt avsevärt lägre bud än konkurrenterna även i Sverige, exempelvis när Stockholm gjorde en upphandling värd omkring 2 miljarder kronor härom året. Upphandlingen fick senare göras om, vilket sannolikt var tursamt för Reno Norden.

”De låg väldigt lågt i första rundan. Hade de fått det anbudet tror jag att de skulle ha tappat pengar i Sverige”, säger Jan Göransson, ansvarig för samhällskontakter på konkurrenten Suez och ordförande i Sveriges Åkeriföretags rådforum för miljötransporter.

Ett skäl till att Reno Norden har kunnat hålla låga priser är att de tidigare skrev av sina sopbilar på 12 år, att jämföra med konkurrenternas 7–8 år.

”Det har en ganska avgörande påverkan i vår bransch som är så kapitalintensiv. Mellan tummen och pekfingret så omsätter vi inte mycket mer än 1 krona per investerad krona och när det gäller flerfraktionsinsamling (insamling av flera avfalls- och återvinningstyper i samma fordon, Di:s anm) är omsättningen per investerad krona väsentligt lägre. Då blir avskrivningstiden viktig”, säger Jan Göransson.

Starten för bolaget var annars lovande. Reno Norden grundades så sent som 2000 och blev snabbt en storspelare på den norska marknaden. Medan andra stora aktörer, som Ragn-Sells och Suez, har hanterat avfall från en mängd olika verksamheter har Reno Norden stuckit ut med en nischad modell.

Bolaget ägnar sig uteslutande åt hushållsavfall. Intäkterna från kommunerna är säkra och förutsägbara för den som vinner kontrakten, som i allmänhet sträcker sig över fem till sju år.

Reno Norden etablerade sig snart på fler marknader. I Sverige gjorde bolaget sitt intåg 2008, men den stora expansionen tog fart när Reno Norden kunde ta över krisande Restas verksamhet ett par år senare. I ett slag tog Reno Norden då över viktiga kontrakt i Stockholm och Malmö.

Framgångarna lockade riskkapitalister. 2011 köptes bolaget av svenska Accent Equity Partners och holländska Capvest från den tidigare ägaren, det norska riskkapitalbolaget Norvestor.

Efter bara några år var det dags att ta Reno Norden till börsen. I december 2014 klev bolaget in på Oslobörsen. Teckningskursen 47 norska kronor motsvarade ett börsvärde på cirka 1,4 miljarder svenska kronor.

Men de som tecknade aktien gjorde en sällsynt usel affär. Efter nyemission och upprepade vinstvarningar stängde aktien på onsdagen på 37 öre.

Bara på tisdagen halverades kursen, efter den oväntade vinstvarningen.

Krisläget till trots ringer dock inga larmklockor hos de ansvariga för den kommunala sophämtningen i Stockholm. Marita Söderqvist, enhetschef på Stockholm vatten och avfall, pekar på att Reno Nordens svenska dotterbolag har högsta kreditbetyg.

”Jag känner ingen oro alls. Vi har en jättebra och tät dialog med dem och ser inga hot där.”

Skulle det uppstå problem finns en särskild krisplan att ta till.

”Men den tanken har vi inte ens tänkt. Sedan följer vi förstås utvecklingen och dyker det upp något så tar vi det då.”

På aktiemarknaden är stämningsläget ett annat. Per Hansen, investeringsekonom på nätmäklaren Nordnet, är rasande över vinstvarningen.

”Det finns ingen förklaring eller ursäkt”, säger han.

Per Hansen jämför Reno Norden med det danska oljetransportbolaget OW Bunker, som gick i konkurs kort efter att riskkapitalbolaget Altor satte det på Köpenhamnsbörsen 2014.

”Om du är listad och ska refinansiera bolaget kan du inte ta in pengar om du inte är säker på att du gjort en fullständig genomlysning av finanserna”, säger Per Hansen.

Han riktar också kritik mot rådgivaren Carnegie, som varit med i både vid börsintroduktionen och i nyemissionen. Även Jan Göransson förvånas över rådgivarens agerande.

”När man gör en sådan börsintroduktion kanske man måste titta på avskrivningsprinciper också.”

Carnegie hänvisar till bolaget.

”Vi arbetar på uppdrag av kund och kan varken kommentera enskilda kunder eller transaktioner”, hälsar kommunikationschefen Rickard Buch.

Di har sökt Accent Equity Partners.

Jämför marknadens företagslån - hitta rätt bank för dina behov (extern tjänst)

Tyck till