Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Satsar på smidig satellit

  • PARABOLANTENN. Conny Hedman, Niclas Karlsson, Urban Gustavsson och Kari Huotari på Satmission exporterar satellitutrustning till tv-bolag och radiostationer över hela världen. Foto: Jens Kärrman

När den tidigare arbetsgivaren flyttade verksamheten valde några av de anställda att starta eget.

13 år senare exporterar Satmission i Kalix satellitutrustning till hela världen.

”I Belgien har nästan alla tv-bolag våra antenner”, säger Urban Gustavsson.

Det är inte konstigt att Conny Hedman, Niclas Karlsson och Urban Gustavsson känner sig hemtama i den grönmålade industrilokalen i Kalix. Det är inte första gången de jobbar i monteringshallen.

”Det är lite ironiskt att vi är tillbaka på samma ställe”, säger Urban Gustavsson.

Trion jobbade alla i företaget Swedish Satellite Systems som fanns i samma lokaler i Kalix på 1990-talet. 2004 lade bolaget ut tillverkningen och servicen flyttades till Stockholm.

”Då valde jag och två andra killar att starta det här”, säger Conny Hedman.

Han kom från serviceavdelningen och i början ägnade sig det nystartade företaget mestadels åt att underhålla befintliga anläggningar.

Samtidigt började tankarna på att sälja egen utrustning att växa. Idén var att göra en parabolantenn som monteras på taket till en vanlig personbil, ungefär som en skidbox. Med en sådan lösning kan tv-bolag och radiostationer sända direkt via satellit utan att behöva stora sändningsbussar.

”Den är snygg och smidig och är lätt att använda. Eftersom den sitter på en personbil kan man ta sig fram i princip överallt. Det är sådant kunderna tittar på först, först därefter vill de prata om det tekniska”, säger Niclas Karlsson som kom in i företaget 2012.

Då hade Urban Gustavsson anslutit fem år tidigare. Ungefär samtidigt gick den första försäljningen i lås, då ett polskt tv-bolag köpte tre antenner.

I början sålde de nästan uteslutande via personliga kontakter och det skulle dock dröja flera år av slit innan det började lossna på allvar för Satmission.

För fem år sedan tog de beslut om att satsa rejält. För att kunna växa ytterligare tog ägarna in kapital från bland annat Almi företagspartner och det lokala riskkapitalbolaget Startkapital i Norr. Satmission inledde också ett samarbete med Arctic Business Incubator i Luleå, som stöttar nya företag med tillväxtmöjligheter.

”De hjälpte oss med marknadsundersökningar, skriva affärsplaner och komma ut i Europa. Det var en intressant resa”, säger Conny Hedman.

Framför allt ville Satmission arbeta strategiskt med att synas mer. Det kräver en hel del fotarbete och tålamod då nästan hela marknaden finns utanför Sverige.

”Vår kontaktkälla är mässor. Vi har haft våra år av inarbetning, att få in namnet på marknaden. Det blir många resdagar”, säger Niclas Karlsson.

Det är en speciell bransch att verka i eftersom det går långt mellan varje kunds köp.

”De köper inte grejer varje år, utan var femte eller var tionde år. Man måste vara på tå hela tiden”, säger Conny Hedman.

När det lossnade så gjorde det rejält. Under 2015 var omsättningen 32,5 miljoner kronor, en ökning med över 400 procent på två år. De har fått flera utmärkelser och 2016 vann Kalixbolaget bland annat Almis tillväxtliga i Norrbotten.

Utrustning från Satmission används förutom i Polen av tv-bolag i Belgien och Tyskland och flera andra europeiska länder. De senaste åren har de även tagit sig in på marknaden i Mellanöstern och i Kina.

En av de stora utmaningarna för Satmission är den snabba tekniska utvecklingen i mediebranschen.

”Det räcker att titta på tv-nyheterna för att se att reportrarna ofta sänder via mobilnätet. De gör allt själva och behöver inga bussar längre, knappt ens några bilar”, säger vd:n och styrelseordföranden Kari Huotari.

Men mobilnätet är inte alltid helt pålitligt och Satmission tror att det fortfarande finns en marknad för satellitsändare. Men då måste utrustningen vara smidig och enkel att använda.

Den utrustning de säljer i dag får plats i bagageluckan på en vanlig kombi.

”Det ska räcka att trycka på en knapp för reportern. Med vår nya antenn får man en internetuppkoppling via satellit, ett slags mellanled mellan mobilnät och satellit. Det blir som en extra back up, satelliten kommer du alltid åt även när mobilnätet inte fungerar”, säger Conny Hedman.

Mediebranschen är inte ensam om att köpa Satmissions produkter. Mer än hälften av försäljningen går till sjöfart, räddningstjänster och andra som kan behöva sätt att överföra data på ett säkert sätt. Stater köper utrustning för ändamål som gränsbevakning. I en tid då mediebranschen förändras snabbt blir den delen en allt viktigare del att utveckla för Satmission.

”Det finns stora områden i världen där det över huvud taget inte finns något mobilnät. Tittar du exempelvis på Ryssland består det av 90 procent skog”, säger Niclas Karlsson.

Kari Houtari tror att det finns stora möjligheter att fortsätta växa trots förändringarna i mediebranschen.

”Marknaden omsätter många miljarder och vi har bara en liten spotta i havet. Det finns mycket att jobba på. Världen är ju stor”, säger han.

Tyck till