ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Så ska Björn Borg bli dubbelt så stort

En obligatorisk sporttimme och tydliga mål. I lördagens avsnitt av Di-podden Förnuft & Känsla berättar Björn Borgs vd Henrik Bunge om sina drastiska metoder för att få företaget att bli dubbelt så stort.

I två år har Henrik Bunge varit vd för sportklädesföretaget Björn Borg. Men han övervägde uppdraget noga innan han tackade ja.

”Jag intervjuade styrelsen. För det viktigaste för mig är att jobba med rätt personer, som delar min syn på ledarskap, snarare än sammanhanget”, säger Henrik Bunge i ledarskapspodden Förnuft & Känsla.

När han började var bolaget ”riktningslöst”, som han kallar det, och omsättningen hade legat konstant runt 500 miljoner kronor i flera år. I dag är målsättningen att dubbla omsättningen till 2019, och för det har Henrik Bunge bland annat infört ett verktyg där alla medarbetare får sätta upp personliga mål för att nå företagets mål. Dessutom har han infört en obligatorisk sporttimme.

”Forskning har visat att träning hjälper oss att prestera bättre. Eftersom vi är på en förändringsresa behöver vi göra saker annorlunda, och för att orka med måste vi träna.”

Skarpast är dock kraven på målsättning och träning för honom själv och den ledningsgrupp han har bildat.

”Vi ska vara förgrundspersoner. För det går inte att bygga en bra företagskultur där ledningen inte är med.”

Tyck till