ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Mitt bolag bidrar

Så mycket skänker svenskarna

  • Foto: Konstantinos Tsakalidis/ Läkare utan gränser

Svenskarna skänker pengar till välgörenhet som aldrig förr. Och bidragen ökar från såväl företag som privatpersoner.

Under 2015 uppgick de samlade gåvorna till hjälporganisationer med så kallat 90-konto till 19 445 miljoner kronor. Det är en ökning med 1 667 Mkr jämfört med året innan. Gåvorna och intäkterna ökar över hela linjen, men den största ökningen i absoluta tal står gåvor från allmänheten för som steg med 976 Mkr under 2015 till 7 128 Mkr. Intäkterna från företag ökade med 218 Mkr till 1 265 Mkr.

2006 var de totala intäkterna för hjälporganisationer med 90-konto 10 576 Mkr. Intäkterna har ökat varje år sedan dess och fram till och med 2015 har summan alltså nästan fördubblats.

”Det är helt otroligt vilken givmildhet det finns i Sverige. Vi ser en kraftig ökning bland privatpersoner som skänker pengar, men det ökar även bland företag och organisationer”, säger Tommy Johansson, ekonomiansvarig på organisationen Svensk insamlingskontroll.
Rekordåren läggs på varandra och förra årets stora ökning kan enligt Tommy Johansson till stor del förklaras med flyktingkatastrofen. Den 1 januari 2016 slopades skattereduktionen för gåvor till ideella organisationer och även det kan ha påverkat 2015 års ökning. Någon prognos för 2016 års samlade gåvor till hjälporganisationer finns inte.

”Men det återstår att se i vilken utsträckning den slopade skattereduktionen har påverkat årets gåvor till hjälporganisationerna.”

Tommy Johansson tycker att givmildheten är stor och säger att varje svensk skänker ungefär 700 kronor per person och år till organisationer med 90-konto.

”Vid större händelser och katastrofer skänker vi mer pengar. Sett över året så är det i december när det börjar närma sig jul som vi ser att givmildheten ökar. Då är både privatpersoner och företag som mest benägna att ge”, säger han.

Rädda Barnen var den organisation som fick in störst insamlingsintäkter under 2015. Totalt fick man in 1 387 Mkr, en ökning med 28 procent jämfört med året innan.
Bland företagens gåvor går mest pengar till Unicef och Cancerfonden, 221 respektive 111 Mkr.

Tyck till