ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter Analys

Richard Bråse: H&M håller drömmen vid liv

  • Foto: TT / Di Bilden är ett montage

H&M håller drömmen om marginalvändningen vid liv när modebolaget levererar oväntat stark lönsamhet i andra kvartalet.
Men inte ens vd Karl-Johan Persson verkar övertygad om att modebolaget kan leva upp till ambitionen att vända den fallande marginaltrenden i år.

För ett ambitiöst tillväxtbolag som siktar på att öka försäljningen med 10 till 15 procent, framstod 2017 som ett förlorat år redan innan halvårsrapporten presenterades. Med 5 procents tillväxt i lokal valuta under de första två kvartalen kommer det bli extremt svårt att nå det tvåsiffriga tillväxtmålet när det brutna räkenskapsåret summeras i november.

Trots att H&M uppenbarligen inte får det gensvar bolaget önskar på sina investeringar och butiksöppningar för närvarande, lyckas man överraskande förbättra rörelsemarginalen i andra kvartalet och framstår som något av en kostnadskrigare. Reor tynger som väntat bruttomarginalen, men det rörelsemarginaltapp på 1,1 procentenheter som analytikerna hade räknat med blev i stället en marginalförstärkning.

Förstärkning är kanske att ta i eftersom man får gräva djupt bland decimalerna för att hitta förbättringen på knappt 0,06 procentenheter.

Men det är helt klart ett positivt besked att H&M kan prestera en stigande rörelsemarginal för första gången på över två år. Tidigare har marginalförbättringarna varit av övergående karaktär. Senast H&M hade mer än ett kvartal i rad med expanderande marginal var under det andra och tredje kvartalet 2010. Det är sju år sedan.

Bolagets ambition har varit att vända trenden och öka rörelsemarginalen under 2017, vilket Karl-Johan Persson beskrev som ett realistiskt mål vid senaste rapporten. Nu tonar han ned förväntningarna och säger att han inte vill ge någon prognos.

Analytikerna hade inför rapporten gett upp hoppet om lönsamhetsförbättringen för helåret och räknade med att rörelsemarginalen skulle falla från 12,4 till 11,8 procent under 2017. Efter att H&M slagit förväntningarna kan vi räkna med att de siffrorna kommer att snyggas till av analytikerna.

Huvudvärken med det svällande varulagret hänger kvar. I förhållande till försäljningen under senaste tolv månaderna minskar det något på decimalen, men det är på fortsatt osunda nivåer.

H&M flaggar också för att bolaget kommer att behöva fortsätta rea ut delar av lagret, för att få det på en bättre nivå. Medan rörelsemarginalen tappat tvåsiffrigt sedan 2010 har kassan minskat från som mest 26 till 3,6 miljarder kronor vid utgången av kvartalet.

Faktum är att om H&M:s styrelse inte hade varit förutseende nog att dela upp utdelningen till två tillfällen hade modejätten i nuläget haft en nettoskuld på över 4 miljarder kronor. Det hade varit en mycket ovan situation för modejätten.

Den positiva rapporten ger hårt prövade ägare andrum, men det är ändå inte givet att andra kvartalet 2017 blir den definitiva vändpunkten. Visst växte vinsten mer än vad den mest positiva analytikern hade räknat med, men bara för en månad sedan låg analytikerförväntningarna högre.

Juni ser ut att bli ännu en försäljningsmässigt sval månad. H&M räknar med att försäljningsökningen stannar vid 7 procent i lokala valutor.

Den enskilt viktigaste utmaningen blir att återvända till en tvåsiffrig tillväxttakt.

Om H&M kan öka sin e-handel långsiktigt med de 25 procent företagsledningen talar om och man samtidigt kan hålla en lönsamhet motsvarande den i butiksrörelsen är aktien i dag ett skriande köp. Problemet är att det är lite svårt att tro på ett bolags nya försäljningsprognoser när det inte är i närheten av att matcha sina befintliga. Dessutom säger en procentsats i det här läget ganska lite när utgångspunkten är okänd.

H&M fortsätter att hålla onlinekorten onödigt nära kroppen och avslöjar inte mer än att e-handeln på vissa marknader uppgår till 25 till 30 procent av försäljningen.

https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/16657tZTtpes/

Tyck till