ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Richard Bråse: Framtiden ser inte ljus ut för modebolagen

  • Richard Bråse

Under åren som ledde fram till finanskrisen 2008 var svenska modehandlare börsens älsklingar och miljardaffärerna avlöste varandra.

Sektorn har långt kvar till gammal god form och det är svårt att bli läskad av vad Stockholmsbörsen har på modemenyn.

I augusti 2007 lade Kapp-Ahl ett fientligt bud på Lindex på 100 kronor per aktie. Kapp-Ahl hade börsnoterats året innan av Nordic Capital och ville nu sluka en konkurrent. Finländska Stockmann kom emellan och kontrade med 114 kronor per aktie. Det räckte för att finländarna skulle ropa hem Lindex för 8 miljarder kronor.

Budstriden var symptomatisk för en modesektor som kokade åren före finanskrisen. Under 2006 hade det finska riskkapitalbolaget Capman köpt MQ, Gant börsnoterats och RNB köpte JC för 2,2 miljarder kronor – av bland andra Torsten Jansson – i ett bud som delvis betalades med egna aktier.

Sektorn har imploderat efter guld- rushen och kursrekorden är historia. Kapp-Ahl, MQ, RNB och Odd Molly har ett kombinerat börsvärde på drygt 5 miljarder kronor. Stockmann har sett börsvärdet krympa till 5 miljarder kronor, betydligt mindre än vad man betalade för Lindex.

När Di träffade Kapp-Ahls dåvarande vd och storägare Christian W Jansson våren 2011 konstaterade han att det inte var någon kris och att eget kapital är överskattat.

”Många svenska börsbolag har onödigt hög soliditet och för mycket pengar i kassan. De borde kunna lägga i en högre växel”, sa han.

En delförklaring till att H&M har klarat sig så mycket bättre än de mindre aktörerna är balansräkningen.

Den stora kassan har borgat för att man har kunnat fortsätta driva tillväxt genom att öppna butiker, medan mindre aktörer som Kapp-Ahl och RNB har tvingats retirera och be ägarna om pengar.

Det har tagit tid för marknaden att genomskåda H&M:s senfärdighet inom e-handel och att butiksexpansionen blir en allt mindre attraktiv tillväxtmetodik.

Efter ett par vd-byten har Rune Andersson fått ordning på Kapp-Ahl och aktien har nästan fördubblats de senaste tolv månaderna. Det är dock nästan 500 procent upp till kursrekordet från våren 2010.

Kapp-Ahl värderas på skuldfri bas – precis som MQ – till omkring 7,5 gånger nästa års rörelseresultat, vilket pekar på att marknaden ser det som två tämligen oinspirerande investeringar.

RNB:s köp av JC framstår som ett av 2000-talets sämsta förvärv. Börsvärdet är 440 Mkr och bolaget framstår som en ständig turnaround-kandidat.

Sedan dåvarande styrelseordföranden Magnus Håkansson klev in som vd 2011 har aktien tappat över 90 procent, och RNB är i dag ett bolag i behov av nytändning och därmed ett ledningsbyte. Förmodligen krävs det en ny ägare för att skaka liv i bolaget.

Börsens näst största modebolag är sedan förra veckan nynoterade Boozt. E-handelsföretaget, som omsatte knappt 1,6 miljarder senaste de tolv månaderna med en justerad rörelsemaringal på 2,7 procent, väger in med ett börsvärde på 4,4 miljarder kronor.

E-handeln kommer kontinuerligt att sätta press på de traditionella butiksdrivna kedjornas lönsamhet och det finns ingen väg tillbaka. När den digitala spelplanen ritas är det än viktigare att vara marknadsledare än i den analoga världen och Zalando är på väg att bli ett Modeeuropas Amazon.

Bolaget värderas med rabatt mot brittiska Asos, och summeras Zalandos kassa med de kommande tre årens vinster motsvarar det lika stor andel av börsvärdet som i Inditex.

Mot bakgrund av att Zalando växer dubbelt så snabbt som Inditex och har bättre förutsättningar att expandera sina marginaler ser Zalando i relativa termer billigt ut.

Eller så är det Inditex som är dyrt. Spanjorerna har under 2010-talet gått om H&M i börsvärde och har ingen anledning att titta över axeln, men värderingsskillnaden mellan de två bolagen börjar bli väl tilltagen.

Medan H&M värderas till 14 gånger det förväntade rörelseresultatet för innevarande räkenskapsår, är motsvarande siffra för Inditex 23.

Det verkar som att investerarna räknar med att Inditex ska kunna gå på vatten, medan den svenska konkurrenten behöver flytväst. Inte en enda analytiker har säljrekommendation på Inditex, vilket i sig är ett orostecken.

Om Rune Andersson har fått fart på Kapp-Ahl borde det finnas hopp för att Sveriges mest beprövade modefamilj kan stoppa utförslöpan i H&M. Sannolikt kommer det närmsta tiden att bli ännu lite sämre, varför det är klokast att fortsätta stå på sidlinjen i H&M.

Stockholmsbörsens mest köpvärda klädaktie är i nuläget ett investmentbolag. Zalando går från klarhet till klarhet och svarar för knappt 40 procent av substansen i Kinnevik och substansrabatten betyder att man får halva Zalando på köpet.

https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/13137TZPaaFm/

Tyck till