ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Richard Bråse: Bäddat för ännu ett svagt H&M-kvartal

  • H&M:s vd Karl-Johan Persson. Foto: Hampus Andersson

Sveriges mest välmående krisbolag bjöd på en ny försäljningsbesvikelse i maj. Det är därmed upplagt för ännu ett svagt kvartal med sur lönsamhetsutveckling när H&M presenterar halvårsrapporten 29 juni.

Försäljningen ökade bara med 4 procent i lokala valutor under maj, jämfört med de drygt 6 procent som analytikerna hade räknat enligt SME Direkts sammanställning.
Det är H&M:s sämsta majmånad sedan bolaget visade nolltillväxt i maj 2009. Då skakade en global finanskris konjunkturen och klädbolaget pekade då på att negativa kalendereffekter tyngde med 4-5 procentenheter.

H&M har riktat om sitt finansiella mål från att fokusera på att öppna butiker till att växa försäljningen med 10 till 15 procent årligen i lokala valutor. Modebolaget har inte presterat tvåsiffrig försäljningstillväxt sedan oktober förra året.

Facit efter att andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår fullbordats är en tillväxt på 5 procent.

Ärkerivalen Inditex strör samtidigt salt i såren. Den spanska modejätten ökade försäljningen med över 12 procent i lokala valutor i kvartalet som avslutades i april, samtidigt som antalet butiker ökade med 4 procent. H&M hade å sin sida i slutet av maj 10 procent fler butiker än vid samma tidpunkt för ett år sedan.

Andra kvartalet är tillsammans med det avslutande kvartalet bolagets viktigaste och 30 procent av rörelseresultatet förväntas i år bärgas i perioden från början av mars till slutet av maj.

Förutom att trenden med svag försäljning håller i sig - trots fortsatt aggressiv butiksexpansion - gick bolaget in i andra kvartalet med rekordstort varulager.
Vid rapportpresentationen framgick att det skulle krävas stark försäljning i april och maj för att rätta upp lagersituationen utan reor. De förhoppningarna bör nu ha grusats och lönsamheten kommer hamna i kläm mellan svag försäljning och överhängande reabehov, vilket kommer sätta avtryck i bruttomarginalen.

Enligt databasen Factset räknar analytikerna med att bolagets marginaler kommer falla något i andra kvartalet jämfört med samma period förra året.

2017 var tänkt som en vändpunkt för H&M, som dragits med fallande lönsamhet under 2010-talet. H&M:s problem är ihållande och den som spanar efter en tydlig vändning får fortsätta visa tålamod. Risken är stor att vändningen får skjutas på framtiden och att det redan i halvlek står klart att 2017 blir en ny besvikelse.

Tyck till