ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

PSA-chefen: Opel går att få lönsamt

  • Carlos Tavares Foto: TT

PSA-chefen Carlos Tavares är övertygad om att det går att få Opel lönsamt. Men det kommer att krävas effektiviseringar. "Jämfört med PSA-fabrikerna är det signifikanta skillnader", säger han.

Carlos Tavares har besökt ett par Opelfabriker sedan franska bilkoncernen PSA med märkena Peugeot, Citroën och DS i augusti tog över Opel från General Motors. Opel är märket som dragits med förluster hela 2000-talet och tidigare planer att vända har inte lyckats. Nu jobbar den nye vd:n Michael Lohscheller, som tidigare var finanschef, med en strategi som ska presenteras i november.

Han säger sig ha tålamod, men att allt i slutändan ändå handlar om att tjäna pengar. Och Opel ligger efter PSA vad gäller effektiv produktion och lönsamhet.

"Folk på Opel förstår att vi inte är från en annan planet och jag upplever att det finns en tävlingsinstinkt där man vill ta upp kampen", säger Carlos Tavares när träffar ett mindre antal journalister på bilmässan i Frankfurt - symboliskt nog i ett rum bakom Opelmontern.

Carlos Tavares kom in som chef för PSA 2014 när den franska biljätten tagit sig ur en finansiell kris med hjälp av nya delägare i form av franska staten och kinesiska Dongfeng.
Prislappen för Opel och det brittiska systermärket Vauxhall samt GM:s europeiska finansverksamhet var motsvarande cirka 21 miljarder kronor. Med köpet har PSA klivit upp och blivit nummer två i Europa efter Volkswagen.

Han räknar med att Opel ska hitta sätt att ha en lägre break-even än tidigare. Han aktar sig noga för att prata om nedskärningar, men säger ändå att koncernen har tillräckligt många fabriker i Europa.

"Människor är del av lösningen, inte del av problemet", säger Carlos Tavares.

Storbritanniens utträde ur EU är en huvudvärk för honom med tanke på att Opel/Vauxhall har tillverkning och leverantörsbas i Storbritannien som kommer att påverkas på olika sätt beroende på hur förhandlingarna landar.

"Vi jobbar med flera olika scenarion. Jag skulle vilja ha vägledning från den brittiska regeringen och från EU om hur de tänker sig brexit. Vi har ledtider på 3-5 år så vi behöver veta", säger Carlos Tavares.

PSA följer liksom övriga i branschen vägen mot mer eldrift i bilarna. 2023 ska 80 procent av PSA:s nya bilflotta vara elektrifierad lovar koncernchefen. Samtidigt är Carlos Tavares kritisk mot vad han ser som politisk ensidighet.

"Vi går ifrån en teknikneutral attityd, där vi biltillverkare har haft miljömål och själva valt den bästa tekniken, till en linje där vi måste välja elektrifiering. Om det om 20-30 år kommer problem för hälsa eller miljö på grund av elbilarna så är det regeringarna som får ta ansvaret", säger han.

Tyck till