ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Plockar poäng med skinnskor

  • EGEN DESIGN. Skofamiljen Ten Points har satsat på egendesignade skinnskor med hög kvalitet. ”Nu har vi en egen produkt och ett starkt varumärke att slåss med”, säger vd:n Maria Yavuzyasar. Foto: Björn Solfors

Familjeföretaget valde att gå vidare från lågpris, import och volymfokus på hemmaplan.

Efter nystarten har skoföretaget Ten Points tagit sig in på 18 exportmarknader med en egenutvecklad kollektion av skinnskor.

Jo, klackarna är faktiskt i taket. I korridoren på Ten Points huvudkontor i Ängelholm står skinnskor och skinnstövlar i brunt, svart, grönt, rosa, blått och rött på rad från golv till tak.

”Vi är en riktig skofamilj”, säger vd:n Maria Yavuzyasar.

En bit bort i hallen sitter hennes man Ibrahim Yavuzyasar, som är utbildad skotekniker och skodesigner, och i familjeföretagandet finns även hennes syster och hennes svåger. Men det var Marias föräldrar Annika och Matz Olofsson, som fortfarande är aktiva i verksamheten, som tog de första stegen in i skobranschen redan 1978. Under namnet ”Matz Skor” expanderade verksamheten med ett antal skobutiker i västra Skåne, samtidigt som en egen grossistverksamhet av importerade skor växte fram.

”Nischen var lågpris och volym. En av våra största kunder var Ica Maxi”, säger Maria Yavuzyasar, som själv började jobba i företaget 1992.

Men allt fler storkunder valde att starta egna inköpsverksamheter i Kina, efterfrågan på grossistverksamheten minskade och omsättningen sjönk. En ny, oväntad väg framåt visade sig istället finnas i den egna skohyllan. Det svenska varumärket Ten Points, som länge varit en leverantör till Matz Skor, var till salu och ägaren vände sig till den skånska skofamiljen.

”Det var en massa tillfälligheter som slog in samtidigt. Branschen dippade, samtidigt som vi som företagare letade efter nya utmaningar. Först hade vi ett familjeråd, där Matz ville stämma av med oss om vi var intresserade. Han ville gärna investera i nysatsningen, men han började bli äldre och det var vi som skulle dra det tyngsta lasset. Alla var överens om att det här kändes väldigt lockande.”

2009 gick köpet igenom och varumärket Ten Points flyttade från Norrtälje till Ängelholm. Men det var knappast den största förändringen. I samband med uppköpet funderade man noga igenom vilken väg man skulle ta.

”Tidigare hade varumärket Ten Points bara haft försäljning i Sverige, Finland och Tjeckien. Man hade ingen egen design, utan köpte in skor av olika tillverkare. Vi ville bredda oss ut i världen och bygga ett internationellt märke. Om man vill växa internationellt måste man ha en egen identitet, en ryggrad, och det fanns ingen riktig identitet i Ten Points när vi tog över”, säger hon.

För att lyckas med det bestämde sig skofamljen för första gången att börja designa sina egna skor. Marias man Ibrahim, som just hade lämnat anställningen på ett stort skoföretag, tog fram en helt ny kollektion skinnskor och införsäljningen tog fart på världens mässor. Import- och försäljningsföretaget tog samtidigt klivet in i en komplex tillverkningsindustri.

”Vi har flera olika materialleverantörer. En gör skinnmaterial och foder, en jobbar med förstärkningar för att hålla passform i tå och häl och även skosnören, sytrådar och innersulor köps in från speciella fabriker. Allt detta ska levereras i exakt rätt tid till fabriken som syr ihop, lästar och limmar skon”, säger Maria Yavuzyasar om logistiken.

”Det finns ju enklare sätt att lösa det på. Men vi har valt att vara involverade i alla instanser och själva handplocka alla underleverantörer, för att säkerställa att vi håller en viss kvalitet.”

Av samma skäl tillverkas också alla skinnskor i Europa och ett eget dotterbolag, med en anställd skotekniker och en produktionskontrollant, har öppnats i Portugal. Med egen tillverkning kommer också en ökad press på försäljningen. Utvecklingskostnaden för en kollektion är ju lika stor, oavsett om försäljningen landar på 50 exemplar eller 50.000.

”Skor har rätt höga investeringskostnader, jämfört med kläder. Sulor gjuts till exempel i unika formar, som kostar upp mot 150.000 kronor att ta fram”, förklarar hon.

Som renodlad skinnspecialist har Ten Points också specialiserat sig på skinnskor i lite annorlunda färger, även det ett komplicerat hantverk. I Sverige säljs skorna bland annat av Nilson Shoes och Footway, via den egna webbshopen – och förstås på den sista, återstående Matz Skor-butiken i Ängelholm.

160.000 par skor tillverkas i företagets regi varje år, omsättningen har nyligen passerat 50 Mkr och målet är en omsättningsökning med ytterligare 50–60 procent de kommande åren. Familjeföretagets nya väg framåt med Ten Points har tagits emot väl på en stenhård marknad och exporten sker i dag till 18 länder.

”Sverige, Finland och Tyskland är våra största marknader. Men vi har även tagit steget till länder som Sydkorea, Tjeckien och USA. Det är jättekul att vi har lyckats få ut Ten Points i världen, men vi har faktiskt aldrig tvivlat på att det skulle gå”, säger Maria Yavuzyasar.

Tyck till