ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Olof Lundh: Fördel Facebook i rutan

Facebook tar klivet in i kampen om rättigheterna att sända sport. Är det bra för idrotten som får ännu mer fart i prisutvecklingen?

Nja, man kan se det precis tvärtom när jätten nu börjar sända en del matcher i fotboll och andra sporter.

Över hela världen skjuter priserna för tv-rättigheter till direktsänd idrott i höjden. Varje dag kommer nya rapporter om hur ligor, förbund och organisationer kan fira nya rekord. Ta bara att Uefa häromveckan jublande kunde se hur British Telecom, BT, valde att lägga 4,5 miljarder kronor årligen för att få visa Champions League och Europa League 2018–2021.

En nätt ökning på 32 procent. Med tanke på att BT i förra vändan, som bara ligger tre år tillbaka i tiden, chockade marknaden med att mer än fördubbla intäkterna för Uefa – upp 127 procent – så är det en kurva som pekar uppåt likt it-aktierna före mars 2000.

Överallt är det likadant. Ta bara att det tio år gamla avtalet för den indiska cricketligan varit ett av de största i världen och att man räknar med nytt rekord när man inom kort skriver ett nytt. Den australiska fotbollsligans tv-avtal från 2015 platsar ännu på topplistan över de dyraste i världen, men inte länge till. 

I Sverige satte C Mores SHL-avtal nytt rekord i Norden och även fotbollen är på väg att mer än fördubbla intäkten. Rätten att sända fyra OS i hela Europa kostade Discovery 11 miljarder kronor, men då går tre av dem i Asien med svåra sändningstider.

Det är helt enkelt galet. Frågan är bara om inte bubblan är på väg att spricka? I både USA och England har tv-bolag och ligor kunnat se hur deras sändningar tappar tittare. NFL, NBA, Premier League och baseball har alla noterat det och har egentligen ingen tydlig förklaring. 

Det stora problemet är att unga människor inte tittar på tv längre, och är ovilliga att betala. Dessutom visar det sig att de saknar tålamod för att se en hel match i fotboll eller i baseball. För att inte tala om att följa en hel golftävling över fyra dagar. Vissa sporter har redan agerat och skruvat på formatet som pingis, volleyboll och badminton där man räknar annorlunda än tidigare. Allt för att få in fler avgörande moment i en match.

En majoritet i åldersgruppen 16–30 år gör helt enkelt annat än att bänka sig för 90 minuter fotboll eller tre timmar baseball. Särskilt om det bara är en i raden av matcher i serielunken som bara blir längre och längre oavsett sporter. Klart att en final i Champions League eller i VM eller stora evenemang kan locka en stor skara till skärmen, men det blir glest däremellan. 

Lägg till att en del av gruppen har en vana att helst inte betala för något man konsumerar på nätet. Och så hänger de på sociala medier snarare än framför strömmar som kostar något. Kanske inget tv-direktörerna talar högt om när de håller dragningen för styrelse och ägare för att motivera nya jättebud för att köpa tv-rättigheter i sport?

Naturligtvis är det komplext, men annat konkurrerar i dag. E-sport bara exploderar och det lockar många unga. Sedan är det så att det finns en äldre kundgrupp som gärna betala för att se sport men dagens 25-åringar är de som ska betala för rättigheterna i framtiden. Tveksamt om det är något att bygga en affärsmodell på?

Och det är i det här perspektivet som man ska se Facebooks entré i sportens värld. Idrotter vill nå unga användare och då gäller sociala medier. Facebook behöver inte vara med i de galna auktionerna, även om man säkert betalar en del, men Zuckerbergs imperium vet att både idrotterna och rättighetsinnehavarna behöver plattformen för att nå framtidens konsumenter.

Hur det slutar? Ingen vet, men det är förståeligt om rättighetsinnehavare sover dåligt.​

 

LUNDHS SPANINGAR

GIH och Handels lyfter jämställdhet inom svensk idrott
Carolina Klüft och Annika Sörenstam var två av 50 kvinnliga förebilder som den nya sammanslutningen Swedish Alliance For Women In Sport presenterade på en gala i förra veckan. Bakom SAFWIS står bland andra Handels, GIH och Elitfotboll Dam och man verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.

Galenskapen i mars ger miljarder till universitet
I USA pågår ”March Madness” vilket är slutspelet i basket för 68 olika universitet och där spelarna är amatörer. Ändå är det en industri där universiteten bara i tv-pengar får 8,1 miljarder kronor årligen att dela på.

Discovery tar över allsvenskan 2020 …
Medierättigheter till allsvenskan och superettan från 2020 ser ut att hamna hos Discovery (Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport) som bjudit runt 550 miljoner kronor om året, varav allsvenskan får 412 Mkr.

… och Rune Hauge gör nytt mångmiljonklipp
Svensk Elitfotboll följde traditionerna inom svensk fotboll och valde norske agenten Rune Hauges bolag för försäljningen av medierättigheterna. Hauge & Co tar 3 procent av köpeskillingen vilket är 16,5 Mkr om året.

Tyck till