ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Nystart på Nordnet

  • Peter Dahlgren, ny vd för Nordnet.

På måndagen tillträdde Peter Dahlgren sitt nya arbete som vd för nätmäklaren Nordnet. Med ett tydligt mandat att förändra och förnya har han nu ett stort analys- och planarbete framför sig.

Exakt vilka nya tjänster som ska utvecklas är inte spikat, men helt klart är att Peter Dahlgren vill att Nordnet ska bli bättre på att anamma ny teknik som till exempel artificiell intelligens.

”Jag hoppas att bara inom någon månad kunna leverera Nordnets första robotrådgivare”, säger han sin första dag på jobbet.

Nordnets kundbas på cirka 600.000 personer, med ett sparkapital på ungefär 240 miljarder kronor, tycker han utgör en stor och bra bas.

”Samtidigt är bolaget tillräckligt litet för att kunna vara agilt och snabbt inom affärsutveckling och innovationskraft, för att kunna operera i framtiden. Just den kombinationen tycker jag ska bli spännande att se vad jag kan göra med.”

Målbilden handlar om en förbättrad kundupplevelse och en mer snabbrörlig och innovativ organisation.

Arbetet blir inte utan utmaningar. Prispressen i branschen är just nu stor. Nordea kapade som bekant sina priser rejält i våras, och flera aktörer har följt efter. Samtidigt utmanas traditionella banker av nystartade fintechföretag. Enligt Nordnets årsredvisning för 2016 fick banken se såväl intäkter som resultat att sjunka, trots att både antalet aktiva kunder och nettosparandet steg.

”Om vi fullt ut använder det teknikstöd som finns i dag, genom att bygga bättre upplevelser via analytiska ramverk, via robotrådgivning av olika slag, och artificiell intelligens, så kommer vi att kunna skapa ännu bättre upplevelser utan att marginalkostnaderna ökar utan snarare tvärtom”, säger Peter Dahlgren och tillägger att det kräver investeringar och en plan.

Några exakta tidsramar för förändringsresan finns inte i dagsläget. Det beror enligt Peter Dahlgren på vilka förutsättningar det finns för att bygga egna lösningar och vilka kompletteringsförvärvs som kan behövas.

Hans plan är att nu sätta sig ner med medarbetarna för att se på vilka sätt det går att lyfta kundupplevelsen. Han har tankar kring att det går att hämta inspiration från andra industrier.

”Tittar man på upplevelser i olika appar, så är inte de från det finansiella systemet ’cutting edge’. Vår industri är av goda skäl väldigt regeltung, vilket gör att industrin inte blir snabbrörlig. Men det går att vara mycket mer innovativ.”

Ser ni fortfarande Avanza som största konkurrenten?
”Vi finns i fyra länder, så vi har starka konkurrenter i flera länder. Vad jag kommer att göra nu är att titta globalt på vilken den bästa kundupplevelsen är och snarare snegla på andra marknader än just den svenska när jag ska skapa det här.”

Tyck till