ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Nu ska rekordet krossas

  • RENOVERAD. Vinnarbåten från Sydney–Hobart-seglingen har byggts om och blivit tio fot längre. Foto: Andrea Francolini

Med en spektakulär båt i 50 miljonersklassen ska segelprofilen Ludde Ingvall slå sitt eget fartrekord i årets upplaga av ÅF Offshore Race, tidigare Gotland Runt. ”Det är vår absoluta målsättning”, säger han.

Ludde Ingvalls båt CQS har sin grund i båten Nicorette som byggdes i Australien 2003. Med den 90 fot långa båten har han vunnit racet Sydney–Hobart 2004. Nu har båten byggts om och blivit närmare 100 fot lång.

Båten är byggd som en stor skärgårdskryssare, med ett långt och relativt smalt skrov. För att göra den mer stabil har den försetts med undervattensvingar som lyfter båten och ger den bättre fart. Den har också fått en svängköl och har ett djupgående på sex meter.

”Skrovet kunde användas och mycket av utrustningen fanns, så ombyggnaden kostade relativt lite. Det blev en billigare lösning än att bygga en helt ny båt”, säger Ola Åstradsson som är projektledare för båtens Sverigeprogram i sommar och som finns med i besättningen som jagar det 20 år gamla rekordet.

Om det blir något nytt fartrekord eller om det räcker till totalseger, med handikapp inräknat, återstår att se. Det är många faktorer som avgör hur fort det kommer att gå.

”Vi behöver inte så mycket vind. Det räcker med tre meter per sekund för att vi ska logga över tio knop. Ju lättare vind det blir, desto mer vill vi ha den framifrån”, säger Ludde Ingvall.

Finlandssvensken Ludde Ingvall är i dag bosatt i Australien och det är i grannlandet Nya Zeeland som båten har byggts om.

”Den är fortfarande under utveckling och jag tror inte att vi kommer att få se båtens fulla potential ännu. Det finns mer att slipa på”, säger Ola Åstradsson.

Besättningen består av 24 personer. Många av dem, bland annat Ola Åstradsson, har seglat tillsammans med Ludde Ingvall tidigare.

”För mig var Gotland runt 1994 början på ett stort och framgångsrikt projekt med min gamla båt Nicorette. Jag har faktiskt ringt några gamla kompisar från den tiden och de kommer att vara med ombord i år”, säger Ludde Ingvall.

Båten har fraktats på fruktbåt från Nya Zeeland till Belgien för att kunna vara med i ÅF Offshore Race som startar den 2 juli.

”Det är ett ganska vanligt förfarande. Det skeppas mycket kiwifrukt och äpplen till Europa och då köper man en plats på ett fraktfartyg som tar båten till Belgien. Det tar mellan 21 och 23 dagar”, säger Ola Åstradsson.

Tyck till