ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Nevs koncernchef: Affären vore en våt dröm

  • Stefan Tilk, koncernchef och tf vd för Nevs. Foto: Nevs

Efter problem med leverantörsbetalningar som släpar efter, försenad årsredovisning och uppskjuten produktionsstart har elbilsföretaget Nevs rott en utmaning i hamn.

En ny kinesisk delägare kliver ombord och bidrar med uppemot en miljard kronor.

"Ett mycket värdefullt avtal för oss genom att det ger tillskott på kapital", säger Stefan Tilk, koncernchef och tf vd för Nevs sedan Mattias Bergman lämnade vd-jobbet av hälsoskäl för några veckor sedan.

Investmentbolaget Beijing Zhigan Shenghuo Technology satsar 720 miljoner yuan, motsvarande nästan 900 miljoner kronor, och blir delägare i det kinesiska samriskbolaget som Nevs driver tillsammans med staden Tianjin.

Men planen att få ihop det med den stora kinesiska mobilitetsaktören Didi Chuxing, som i olika delningstjänster har 20 miljoner resor dagligen, har ännu inte gått i lås. I slutet av juni skrevs avsiktsförklaring och förhoppningen var då att Didi skulle gå in som delägare i slutet av sommaren. Nu tror ledningen på ett färdigt avtal som inkluderar både köp av bilar och delägarskap senare under hösten.

"Didi är en våt dröm för Nevs. De har varit i Trollhättan och gjort en due diligence och vi har en tät kontakt. Jag bedömer att allt kommer att landa väl", säger Stefan Tilk.

Didi, som har köpt upp konkurerande Uber i Kina expanderar kraftigt och värderas till över 50 miljarder dollar, över 400 miljarder kronor.

Hur mycket Didi kan tänka sig att investera i Nevs vill inte Stefan Tilk gå in på.

"Det är betydande summor och en betydande ägarandel som vi diskuterar", säger han.
Nevs, som tog över Saab Automobiles konkursbo 2012, sysselsätter i dag runt 900 personer i Trollhättan, varav cirka 750 fast anställda och 150 konsulter. Dessutom cirka 1.500 personer i Kina där man i höst färdigställer bygget av en ny fabrik i Tianjin.

Förra året var beskedet från ledningen att produktionen av elbilar skulle ha startat i maj 2017.

"Min bedömning nu är att vi kan vara i gång och sälja kommersiella bilar i Kina under andra halvåret nästa år", säger Stefan Tilk.

Det handlar då om en ren elbil som baseras på den gamla Saab 9-3. Samtidigt utvecklar Nevs nästa generation bil som görs från grunden och som ska vara klar runt 2020. Enligt affärsplanen är det först då det kan bli tal om produktion i Trollhättan igen.

Bandet på Trollhättefabriken har inte varit i gång sedan 2014 när det gjordes en liten serie vanliga bensindrivna 9-3 innan Nevs hamnade i ekonomisk kris och tvingades till rekonstruktion.

Den senaste tiden har betalningar till leverantörer släpat efter och Bolagsverket har skickat ut en förseningsavgift på 5.000 kronor eftersom årsredovisningen för 2016 inte har lämnats in. Men Stefan Tilk anser inte att det finns anledning till oro.

"Det är en utmaning att matcha intäkter och utgifter i vår situation. Tyvärr kan det vara risk för eftersläpningar även framöver, vilket jag är ledsen för, men vi har en långsiktig plan och vi kommer att betala alla. Det nya avtalet var en viktig pusselbit i det arbetet", säger han.

Årsredovisningen är på gång och det handlar som väntat om en förlust.

"Vi ville vänta in bland annat det här senaste avtalet om delägarskap innan vi gjorde klart bokslutet", säger Stefan Tilk.

Tyck till