ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Minska jobbstress med mindfulness

  • På Tenant & Partners nyrenoverade lokaler på Norr Mälarstrand i Stockholm är det inte en helt ovanlig syn att någon sitter med slutna ögon och mediterar.

Mindfulness på jobbet har fullkomligt exploderat de senaste åren – Google och Ikea hör till de som gärna ser att anställda övar på medveten närvaro.
Men det krävs rejäla insatser för att ha någon effekt.

Det uttalade syftet med mindfulnesskurser på arbetsplatser är ofta att hjälpa anställda att hantera stress. Och det finns vid det här laget gott om bevis för att mindfulness faktiskt fungerar på den punkten.

Ett särskilt mindfulnessprogram som heter MBSR (mindfulnessbaserad stressreducering) visade sig signifikant förbättra stressymtom i en sammanställning av 115 studier från 2015.

Så kallad mindfulnessbaserad kognitiv terapi, MBCT, har i en rad studier också visat sig effektiv i behandling av depression. I en studie, publicerad i den aktade vetenskapliga tidskriften The Lancet, visade sig MBCT fungera bättre för att hindra återfall i depression än antidepressiv medicinering.

”Generellt sett tycker jag att det är bra med en mindfulnesstrend på arbetsplatser, som en motvikt till allt som är så målinriktat och prestationsinriktat i vår tid. Samtidigt finns det problem med att saker som marknadsförs som mindfulness faktiskt inte är det”, säger Camilla Sköld, medicine doktor på Karolinska institutet och mindfulnessutbildare.

I takt med att mindfulness vuxit till en industri har också tveksamma och otestade varianter blivit vanliga på marknaden. Camilla Sköld hävdar att en rad missförstånd är vanliga när det handlar om mindfulness. Det kan till exempel handla om felaktigheter som att mindfulness är en teknik för avslappning, att det går ut på att man ska tänka positiva tankar – eller till och med att helt rensa huvudet från tankar.

”Det vanligaste problemet är att instruktören själv inte är förankrad och medvetet närvarande, utan mest står och föreläser. Reaktionen hos folk som är med om det blir ofta ’vad ska det här vara bra för’,” säger Camilla Sköld.

Den mindfulness som visat sig effektiv i behandling av till exempel stressrelaterade problem saknar motsägelsefullt nog uttalade mål som att övningarna i sig ska vara avslappnande.

”Om man blir målinriktad i sitt utövande hamnar man i vägen för sig själv. Börjar man rikta in sin uppmärksamhet på effekterna kommer man paradoxalt nog inte att få dem”, säger Camilla Sköld.

Att vara medvetet närvarande handlar alltså om att vara öppen för alla tankar och känslor man upplever i stunden – även de negativa. Symptom som oro och ångest vid mindfulnessövningar kan till och med vara ett gott tecken, enligt Camilla Sköld.

”Det betyder ofta att personen upplever atmosfären som trygg och tillåtande”, säger hon.

Martin Ström är civilingenjör, psykolog och grundare till Potential Project Sverige – företaget bakom ett mindfulnessprogram, CBMT (Corporate based mindfulness training), särskilt framtaget för arbetsplatser. Företaget har nu verksamhet i 25 länder och tränade förra året runt 50.000 människor från 360 företag och organisationer i sitt program. Hans perspektiv på mindfulness skiljer sig från det som är vanligt i behandling.

”Det viktigaste syftet med att införa corporate mindfulness på arbetsplatser är att få till stånd organisatorisk förändring. Vårt mål är att förändra företagskulturer så de inte bara blir effektivare utan också mer långsiktigt hållbara. De flesta företag i dag arbetar på ett sätt som inte funkar, med allt från för många och täta möten, till dålig styrning mot mål och prioriteringar”, säger han.

”För individen handlar mindfulnessträning mycket om att hantera sin uppmärksamhet. Vi lever i en tid av aldrig tidigare skådad grad av distraktioner. Vår uppmärksamhet splittras, vi blir allt mer stressade och samtidigt mindre effektiva.”

En person i näringslivet som inte bara är en hängiven utövare, utan också vill sprida kunskap om mindfulness, är entreprenören Ola Ahlvarsson. Internet- och digitalkonferensen Sime, som Ola Ahlvarsson ligger bakom, har därför fått avknoppning i Sime Conciousness – där just mindfulness är en central del.

”Jag tror att förmågan att gå inåt, varva ned och se på sina tankar utifrån gör oss väsentligt klokare, friskare och lyckligare”, säger han och tillägger att han för egen del märkt av en hel del starka positiva effekter av meditation.

”Jag är nästan aldrig ledsen, frustrerad eller rädd. Sedan jag blev duktigare på att prata med mig själv och på att söka svaren inom mig har såväl resultat som lycka blivit bättre. Jag tror att medvetandeträning kommer att genomgå samma utveckling som gymkulturen. För 30 år sedan var det tyngdlyftare som tränade med vikter. Nu gör nästan alla det.”

Han har också tips på konkreta övningar som fungerat bra.

”Ett tips för att komma i gång är att bestämma dig för att varva ned och bara andas, och att skanna igenom hela kroppen med tanken. En annan teknik är att säga enbart snälla saker till dig själv under en vecka av självmedkänsla”, säger Ola Ahlvarsson.

Camilla Sköld betonar att mindfulnessövningar, alltså själva utövandet, är en nyckel för att något ska hända – föreläsningar om vad mindfulness är räcker sällan långt.

”En del klarar av att göra det på egen hand, lyssna på övningar på nätet eller köpa en bok för att komma i gång. Men många andra gynnas av att gå ett program och få stöd av andra.”

Två utmaningar med arbetsplatsprogram som hon ser är att träffarna kan vara för korta och inte tillräckligt fokuserade på övningar.

”Det kan vara svårt för deltagarna att börja med upplevelsebaserad mindfulness, men om man inte gör sina övningar händer betydligt mindre, det skulle jag säga är kärnan”, säger hon.

Tyck till