ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Martin Blomgren: Bistert butiksläge

  • Martin Blomgren

Varuhuskedjorna i USA fortsätter att bjuda på dystra nyheter.
Frågan är om de hinner ställa om innan nästa lågkonjunktur gör jobbet åt dem.

Medan vi firade nationaldag i Sverige i tisdags höll den stora amerikanska varuhuskedjan Macy’s sin årliga investerardag. Det blev inte mycket till firande i deras fall efter att bolaget varnade för att bruttomarginalen ligger omkring 1 procentenhet under fjolårets nivå. Att kostnadsbesparingar ska kompensera och göra att vinstprognosen ändå infrias var inget som en luttrad aktiemarknad vågade tro på – aktien som så sent som för två år sedan stod i över 70 dollar dök med 8 procent till 22 dollar.

Utförslöpan på börsen är något som Macy’s delar med varuhuskollegorna Kohl’s och Nordstrom som också tog rejält med stryk på Macy’s marginalbesked.

Vändpunkten på börsen under sommaren 2015 har en tydlig motsvarighet i försäljningsstatistiken där Macy’s varje kvartal sedan det andra kvartalet 2015 har redovisat en nedgång i försäljningen i jämförbara butiker. Ett centralt nyckeltal i butiksbranschen eftersom det ger en indikation om hur väl bolaget lyckas få täckning för de fasta kostnaderna för att driva butikerna.

Allt färre butiker lever upp till kraven hos USA:s största varuhuskedja och bara i år planerar Macy’s att stänga 68 varuhus. Färre varuhus, fler unika produkter, en vassare e-handelssajt och bättre utnyttjande av de fastigheter man äger – där flaggskeppet på Manhattan är det mest kända – ska stoppa den negativa spiralen är det tänkt.

Det blir ingen lätt uppgift för den nya vd:n Jeff Gennette eftersom trenden med en allt högre andel av detaljhandelsinköpen på nätet inte visar några tecken på att avta. Den stadigt ökande andelen var vid senaste kvartalsskiftet uppe i 8,5 procent i USA men rensar man bort produkter som sällan säljs över nätet, som bilar och bensin, kan man lägga på flera procentenheter.

Att e-handlarna, med Amazon i täten, går fram som en murbräcka är jobbigt för de fysiska handlarna på alla marknader, men i USA är det extra svettigt eftersom butiksytan per invånare med råge är störst i världen.

Rimligen finns det en lönsam plats även i framtiden för stora, välsorterade varuhus i centrala lägen, men hur det överlevande receptet ser ut är inte givet. Att det inte längre räcker med att bara samla ihop en handfull externa varumärken i en fastighet med hyggligt läge är dock givet.

Och fungerar det dåligt i dag när arbetslösheten är låg och konsumenten är dopad av låga räntor och billiga bensinpriser då kommer det att bli riktigt blodigt i nästa lågkonjunktur om inte branschen har ställt om till dess.

 https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/13327TlirpYb/

Tyck till