ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Mångmiljardären tror på gigantisk batterifabrik

  • Foto: DI,TT

En före detta Tesla-chef ska utmana Elon Musk med en gigantisk batterifabrik i Sverige. 40 miljarder kronor ska investeras och tusentals personer ska anställas. En av Sveriges rikaste personer, mångmiljardären Dan Sten Olsson, tror stenhårt på planerna. Nu börjar jakten på var i Sverige investeringen ska hamna.

Statliga Vattenfall och Stena, samt en rad näringslivsprofiler, är med när planerna på en gigantisk batterifabrik ska förverkligas. 

Jakten på var i Sverige investeringen, på 40 miljarder kronor, ska hamna är i full gång.  

"Intresset bland både potentiella kunder och investerare är redan mycket stort. Sannolikt kommer vi att söka en kombination av industriellt och institutionellt kapital men också skuldfinansiering. En börsnotering är inte utesluten på sikt, men det dröjer sannolikt minst flera år", säger Peter Carlsson.

Han är före detta logistikchef på Tesla, och var en av Elon Musks närmaste män. Han avslöjade i höstas att han har ett nytt projekt på gång: Han vill bygga Europas största batterifabrik, hemma i Sverige. 

Projektet, som fått namnet Northvolt, lanserade officiellt på tisdagen. Det handlar om ett av Sveriges största industriprojekt hittills. Upp till 40 miljarder kronor kan krävas för att färdigställa fabriken som ska tillverka litiumjonbatterier i stor skala. 

"Man måste komma ihåg att summan ska spridas ut över flera år, fram till år 2023" säger Peter Carlsson, som även sitter i styrelsen för Fingerprint Cards.

Sveriges största energibolag, statliga Vattenfall, går in i en första fas med en mindre investering på 5 Mkr. 

"Det är det mest spännande batteriprojektet i Europa och det har stora förutsättningar att lyckas. Vi vill bidra till en omställning till klimatsmarta lösningar och lagring av el blir en viktig del", säger Andreas Regnell, strategichef på Vattenfall.

Även en av Sveriges rikaste personer, mångmiljardären Dan Sten Olsson, bekräftar att Stena är med och investerar minst drygt 22 Mkr.

"Vi har investerat miljarder i vindkraft och har börjat experimentera med batteridrift i våra fartyg och Stena Metall är aktivt inom återvinning. Vi tycker att detta är en bra teknologi och vill gärna vara med i det här projektet", säger han. 

Hittills har Stena, Vattenfall, EU, Energimyndigheten och Vinnova klivit in och totalt har drygt 120 Mkr investerats. Även riskapitalisten Harald Mix, som grundat riskkapitalbolaget Altor, är en av investerarna. 

Northvolt uppger att det också knutit flera tunga industriella rådgivare till bolaget, bland andra före detta SKF-chefen Tom Johnstone och ordföranden i Atlas Copco Hans Stråberg.

Bilindustrin pekas ut som den enskilt största kundkategorin, men även i energibranschen väntas efterfrågan på energilagring öka. Förnyelsebar energi som sol- och vindkraft blir allt vanligare. Men då vinden inte alltid blåser när energin krävs någon form av lagring. Och Peter Carlsson förutspår en kommande batterirevolution.

"Om 10 procent av den europeiska fordonsindustrin ska vara elektriska fordon år 2025, behöver Europa minst tre liknande storskaliga fabriker bara för det. Vi tror att efterfrågan blir enorm", säger Peter Carlsson.

För närvarande befinner sig projektet i första fasen: ett projektkontor med 15 anställda har etablerats i Stockholm. De kommande 18 månaderna ska 30-35 personer anställas. Fabriken ska börja byggas 2018 och vara klar 2020. I sommar siktar Northvolt på att välja var fabriken ska byggas.

När fabriken är fullt utbyggd räknar Northvolt på att ha ungefär 2.600 anställda, men upp till 10.000 jobb kan skapas totalt, bland annat via underleverantörer.

"Ett tjugotal kommuner har fått frågan och signalen är att de insett vilken unik möjlighet detta är för en region."​

Tyck till