ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Magnus Dagel: Tydlig Tesla-bubbla

  • Magnus Dagel

Tesla gör fantastiska bilar men när marknaden får drömma fritt pådrivet av en riskvilja på topp, ett teknikskifte till elbilar, ultralåga räntor och en karismatisk ledare har en klassisk aktiebubbla skapats.

Det är bättre att köpa bilen än aktien var kontentan av min genomgång av Tesla i november i fjol. Kursen stod då i 180 dollar och börsvärdet uppgick till motsvarande 266 miljarder kronor. Nu ett halvår senare har kursen rusat till 300 dollar och börsvärdet har nått absurda 437 miljarder kronor.

Ford, som sålde 6,6 miljoner bilar förra året, har fått se sig passerat och ett tag förra veckan var Tesla även större än GM, som sålde 10 miljoner bilar förra året.

Rådet att sälja aktien för ett halvår sedan var alltså riktigt dåligt. Men aktien var en bubbla då och är en än värre bubbla nu. Värderingen bygger inte på fundamenta utan är en funktion av att riskviljan är på topp efter en sällsynt lång börsuppgång, extremt hög penningmängd i världen som centralbankerna har pumpat ut, ultralåga räntor, ett teknikskifte till elbilar och inte minst en hype runt grundaren Elon Musk.

Många av de karaktäristika som författaren och forskaren Charles Kindleberger målar upp i standardverket om finansiella bubblor ”Manias, panics and crashes” finns alltså nu samlat på ett ställe i Tesla.

Det har gått så långt att analytiker har slutat räkna och i stället hänvisar till mjuka värden. En analytiker skrev nyligen – vilket gav kusliga 1999-vibbar – att ”Tesla har sina egna regler som bygger på optimism, frihet, trots och ett knippe andra känslor som andra bolag inte kan kopiera”. Kursen ska därför fortsätta upp.

Men vad krävs egentligen för att motivera nuvarande börsvärde? Vi utgår från bilsektorns genomsnittliga p/e-tal på 7 i år och dubblar det generöst till 14, på grund av bättre tillväxtutsikter. Det innebär att Tesla måste göra nettovinst på 31 miljarder kronor i en stabilare fas för att motivera 437 miljarder kronor.

Bilsektorn väntas i snitt nå en nettomarginal på 5,3 procent i år. Antar vi att Tesla kan nå samma lönsamhet, trots att någon helårsvinst aldrig har genererats, krävs en försäljning på 600 miljarder kronor för att nå 31 miljarder. Det är ett sexfaldigande mot årets nivåer.

Säg att snittintäkten per bil faller från fjolårets 787.000 kronor till 500.000 kronor när volymbilen Model 3 börjar säljas, i så fall skulle det krävas 1,2 miljoner sålda bilar. Mot 76 285 sålda bilar i fjol.

Aktiemarknaden har alltså sprungit långt, långt i förväg men kan drömma ett tag till. Men redan 2019 och 2020 står en mängd traditionella tråkiga biltillverkare i kö för att lansera attraktiva prisvärda elbilar. Då, om inte förr, kommer aktiebubblan i Tesla att vara punkterad.

Tyck till