ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Lockout inleds i Göteborgs hamn

  • Göteborgs hamn Foto: TT

Förhandlingar för att lösa hamnkonflikten pågick in i det sista men gick i stöpet. På fredagen startade lockouten som väntas strypa stora delar av godsflödena genom containerhamnen i Göteborg och näringslivsföreträdare befarar allvarliga störningar för svensk utrikeshandel.

Klockan 16 på fredagseftermiddagen startade den omfattande lockout som APM Terminals varslat om. Det meddelade hamnkoncernen efter ett möte med Hamnarbetarförbundet. Med bara timmar före den aviserade kraftiga upptrappningen av konflikten i Sveriges största hamn och klart viktigaste transportnav träffades parterna. Mötet skedde på Hamnarbetarförbundets initiativ för att försöka hitta en lösning på konflikten, enligt avdelningsordförande Peter Annerback. Men någon lösning blev det alltså inte. 

"Vi har erbjudit att dra tillbaka lagt varsel om spegel- och konsekvenslockout, såvida Svenska Hamnarbetarförbundet avdelning 4 drar tillbaka sina lagda stridsåtgärder under det rådrum som situationen kräver, vilket de avfärdat", säger Henrik Kristensen, vd på APM Terminals Göteborg.

Som Di berättat tidigare innebär den lockout som nu startat att hamnarbetarna tidvis stängs ute från containerterminalen.  

"Vi hade in i det sista hoppats undvika detta. Men trots att vi begärt rådrum för att kunna analysera de förslag som facket lagt fram så vägrade de att dra tillbaka sina stridsåtgärder. Vi tvingas nu skydda vår verksamhet", säger Sophia Tuveson, förhandlingschef på APM.

Konsekvenserna av lockouten som löper till 30 juni, i kombination med fackets blockad mot bland annat övertid och inhyrning av personal, blir dramatiska, uppger bolaget. 

"Jämfört med normalt 10 000 containrar i veckan före konflikten kommer vår kapacitet nu att sjunka radikalt till runt 4000", säger Sophia Tuveson.

Nästa steg är att Medlingsinstitutet återupptar medling mellan parterna, uppger APM. Bolaget aviserar samtidigt att det tillsammans med Medlingsinstitutet och organisationen Svenskt Näringsliv kommer att intensifiera dialogen med regeringen. Målet är att försöka få till en förändring i lagstiftningen.

"Vi tycker att det är tråkigt att vi inte kommer framåt. Vi presenterade flera förslag och hade hoppats på ja på något så att konflikten kan få ett slut", säger Peter Annerback.

Och han bekräftar att Hamnarbetarförbundet inte har några planer att dra tillbaka sina stridsåtgärder.

Flera företag Di talat med uttrycker stor oro för att hamnkonflikten nu trappas upp ytterligare.

"Hittills har det gått att hanka sig fram med alternativa vägar och lösningar. Den här upptrappningen kommer att få enormt stora konsekvenser och drabba många företag i hela landet väldigt hårt", säger en ledande företrädare ett av de största transportbolagen. 

Tyck till