ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Lemmelkaffe kokar ihop egen historia

  • EGEN VÄG. Som konceptdrivet företag är Lemmelkaffe ett lite udda inslag i Gällivare, där gruvnäringen dominerar näringslivet. ”Det är säkert en och annan som skrockar när vi kommer på tal”, säger grundaren Markus Lemke. Foto: Jens Kärrman

Det började som en kul grej – och en rövarhistoria om fjällämlar som hämtar kaffe i Etiopien.
Några år senare är kokkaffe hippt bland friluftsmänniskor i hela världen.
”Inte hade jag trott att det skulle gå att leva på kokkaffe”, säger Markus Lemke på Lemmelkaffe.

Markus Lemke hämtar några torra vedklabbar och gör upp en liten eld på stranden till sjön Harrträsk, ett populärt fiskevatten vid Dundrets fot några kilometer utanför Gällivare.

När vattnet i pannan är varmt häller han omsorgsfullt i kaffepulvret och strör lite salt över. Att ta salt i kaffet är en vana som har historiska rötter och är precis som i mat en smakförhöjare.

”Jag har alltid druckit kokkaffe och gör det hemma på spisen också. Inte bara i skogen”, säger Markus Lemke, grundare och delägare av Lemmelkaffe.

Men att han skulle leva på kokkaffe fanns inte på kartan när han kom till Norrbotten från Östersund för några år sedan. Markus Lemke hade en bakgrund som entreprenör i snowboardbranschen, där han importerade kläder och prylar. Tillsammans med kompisen Rolf Nylinder började han 2013 sälja kokkaffe via nätet. Från början var det bara en kul grej, men projektet växte snabbt.

”Många människor har starka känslor för kokkaffe. Man förknippar det med doften av öppen eld och att vara ute i naturen. Och rent affärsmässigt fanns det inget mörkrostat kokkaffe på marknaden”, säger Markus Lemke.

Från första början var varumärkesarbetet en betydande del av verksamheten. Markus Lemke och Rolf Nylinder, som i dag arbetar åt företaget från Umeå, hittade på en fantastisk historia om sitt kaffe.

Den går ut på att de mytomspunna lämmeltågen i fjällen egentligen handlar om att lämlarna vandrar till Etiopien för att hämta hem kaffebönor till fjällen.

Grundarna gjorde en rad filmer om sitt kaffe som snabbt spreds bland friluftsmänniskor. Företaget lyckades också skicka upp ett kaffepaket i rymden, som sedan såldes i 100-gramspåsar som ”rymdkaffe”.

”Numera får jag en hel del förfrågningar om att föreläsa om så kallad corporate storytelling. Det är roligt, även om det kan känns lite mysko för en gammal snowboardåkare att prata varumärkesarbete för ett gäng direktörer”, säger Markus Lemke och skrattar.

I stället för via Ica eller Coop säljs kaffet hos butiker inriktade på fjällvandrare, sportfiskare och jägare.

”Hittills har vi valt att säga nej till de stora kedjorna eftersom vi vill samarbeta med återförsäljare som vill jobba aktivt med vårt varumärke. Då tror vi mer på friluftsbutiker, lanthandlare och fä-bodar”, säger Markus Lemke.

Företagets kokkaffe går också på export till flera länder, bland annat Norge, Holland och Japan.

”Det är väldigt mycket jobb att sälja utomlands. Samtidigt är det väldigt roligt att sprida skandinavisk kaffekultur. Vi är väldigt bra på att importera andra länders kaffekultur medan vår egen fallit i glömska”, säger Markus Lemke.

Sedan killarna började satsa helhjärtat på Lemmelkaffe har utbudet vuxit från kaffe till ett helt sortiment av produkter knutna till varumärket. Det handlar om kepsar, tröjor, mössor, skinnpåsar och affischer.

Markus Lemke tror att företaget under 2017 kommer att sälja nästan lika mycket prylar som kaffe.

”Det är bökigt att fixa kokkaffe i storstaden, man måste lämna stan. Då är det lättare att köpa en keps”, säger han.

Framgångarna med de egna filmerna har inneburit att Lemmelkaffe även gör en del pr-jobb åt externa kunder, framför allt turistnäringen i Norr- och Västerbotten.

”När vi dök upp frågade folk vilken pr-byrå vi hade, men vi svarade att vi gjorde allt själva. Vi har lagt ned väldigt mycket tid på våra filmer. På den vägen är det.”

Även för pr-verksamheten skapades ett påhittat koncept, byn Pattisjoki som enligt Markus Lemke spelar på klichébilden av en avfolkad by Lapplands inland.

”Sågverket har lagt ned och alla har flyttat utom pr-byrån”, säger han.

Hittills har företaget fördubblat sin omsättning varje år. Förra året blev det knappt två miljoner kronor, en summa företaget, enligt Markus Lemke, kommer att nå redan vid halvårsskiftet i år.

Lemmelkaffe har just flyttat in i en ny lokal i Gällivare där det finns plats för fler medarbetare.

”Det är lättare att växa med en ordentlig lokal, men risken är att lokalen blir för liten snart. Samtidigt vill vi inte stressa fram en expansion utan vi gör det i vår takt”, säger Markus Lemke.

”Så länge det är roligt fortsätter vi.”

Tyck till