ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Kundflykt från Nordea - flyttar bolån för miljardbelopp

Nordeas flytt till Finland har retat upp svenska kunder. Kunder med bolån för miljardbelopp har ansökt om att byta bank på blott ett dygn, enligt statistik som Di har tagit del av.

”Flytten var droppen”, säger en kund som nu byter bank.

Storbanken Nordea meddelade på onsdagen att man valt att flytta sin hemvist till Helsingfors. Efter torsdagsmorgonens presskonferens betonade vd:n Casper von Koskull för Di att banken inte oroar sig för att kunderna ska börja se sig om som konsekvens.

Men svenska kunder har reagerat kraftigt på beslutet, enligt statistik från räntepressarsajten Lånbyte.

”Vi har märkt ett drastiskt ökande inflöde från Nordea. Hade det här hänt för två år sedan, när vi inte hade bolånerobotar som tar emot all information, så hade vi fått kalla in extra personal”, säger Alexander Widegren, vd på Lånbyte.

Jämför bolåneräntor ¬– från 1,25% (extern tjänst)

Från 11-tiden på torsdagen till motsvarande tid på fredagsmorgonen hade kunder med bolån för över 1,1 miljarder kronor ansökt om att flytta från Nordea till andra banker, vilket utgjorde drygt 67 procent av Lånbytes totala summa under perioden.

Under samma dygn ansökte kunder hos Handelsbanken, SEB och Swedbank om att flytta lån för totalt 338 miljoner kronor.

”En vanlig dag får vi flyttansökningar för lån på 350-500 miljoner kronor – för alla banker. Nu kommer många Nordeakunder till oss och vill flytta sina bolån och sin bankaffär”, säger vd:n.

Vid 15.30-tiden på fredagen hade Nordeakunder ansökt om att flytta bolån för över 1,8 miljarder kronor, enligt Alexander Widegren.

Han säger att den mediala uppmärksamheten kring flytten har fått bankkunder överlag att börja titta på sina bolån och villkor.

”Det här aktiverar kunderna, precis som när Swedbank gjorde en räntepudel för ett par år sedan. Man kanske inte har en bra relation till banken som det är, och att de flyttar och kommer med ursäkter i media gör inte saken bättre. Kunderna vill gärna ha sin bankaffär hemma hos sig.”

Att flytten har väckt känslor märks tydligt i Lånbytes kontakt med Nordeakunder.

”Vi var inte nöjda med Nordea i allmänhet, men flytten var droppen”, anger en tidigare kund som skäl till beslutet att byta bank.

För andra var det främst flytten som stack i ögonen.

”Jag har alltid varit nöjd med Nordea, trots Panama-härvan, men nu när de flyttar orkar jag verkligen inte med dem”, säger en kund.

”Flytten är som att vara med på festen men smita precis innan städning”, anser en annan.

Själv är Alexander Widegren ändå förvånad över att flyttbeskedet skapat en flyttvåg av så här stora proportioner.

”Senast vi såg något liknande var 2014 när Swedbank hade tagit överbetalt på sina bolån. Jag tror att bytena från Nordea kan sticka iväg lite mer. I slutet av nästa vecka är allt det här i process att lämna Nordea. Då går lånen till en ny bank”, säger han.

Kundflykten gynnar Lånbyte, som tar en fast avgift på 795 kronor från bolånetagare som använder tjänsten för att byta bank.

”Vi tjänar pengar från privatpersoner vid en avslutad affär, och vi får även en avgift från bankerna”, säger Alexander Widegren.

Det är ännu för tidigt för banken att se hur många kunder som vill flytta, då ansökningarna ännu inte har behandlats, konstaterar Nordeas bolånechef.

”Om det skulle vara så är det en förvånande reaktion. Vi har väl varit dåliga på att kommunicera att vi är en nordisk bank, och att det för kunden inte spelar någon roll var vi har huvudkontoret. Vi kommer bedriva vår bankverksamhet precis som vanligt”, säger Michael Skytt.

Tyck till