ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Kriget om sporttittarna hårdnar - Cmore startar gratiskanal

  • Cmores nya kanal kommer, enligt uppgifter till Di, bland annat att fyllas med matcher från allsvenskan i fotboll och elitserien i ishockey. Foto: TT

Allt fler aktörer har på sistone gett sig in i kampen om sportintresserade tv-tittare. Den ökade konkurrensen har drivit mediebolagen från att låsa in materialet i dyra abonnemang till att sända allt fler matcher i basutbudet. Senast i raden är Cmore som, enligt Di:s uppgifter, nu startar en renodlad gratiskanal för sport.

Konkurrensen om sportintresserade tv-tittare har på senare år tilltagit rejält. Allt fler mediebolag har gett sig in budstriderna för att få sända de hetaste idrottsevenemangen, vilket bidragit till att slutnotorna för rättigheterna börjat spränga miljardvallen. 

Det har i sin tur pressat upp slutpriserna hos kunderna. Hittills har sporttittarna fått betala mellan 400 och 500 kronor i månaden för olika paket hos respektive leverantör. Det blir med andra ord en dyr affär för den tittare som slaviskt vill följa ett brett spektra av idrotter och ligor.

Men nu tycks mediebolagen i stället välja en annan affärsidé: gratis matcher i basutbudet.

Från och med i höst kommer nämligen Cmore att starta en helt ny gratiskanal för sport, enligt uppgifter till Di. Tablån kommer bland annat att fyllas med matcher från allsvenskan i fotboll och elitserien i ishockey, SHL.

Johan Cederqvist, Cmores programchef för sport, är förtegen om planerna.

”Jag kan inte bekräfta det på något sätt. Men det jag däremot kan säga är att vi kontinuerligt ser över vår paketering och våra erbjudanden. Vårt mål är så klart att nå så många som möjligt med vår sport”, säger han.

Förhandlingar har dock redan inletts med flera operatörer, enligt vad Di erfar. 

Konkurrenten MTG, som bland annat äger rättigheter till den engelska fotbollsligan Premier League och den internationella mästarturneringen Champions League, har redan valt att röra sig i samma riktning. Från och med augusti ska den Kinnevik-ägda mediejätten varje lördag sända olika matcher i gratiskanalen TV3. 

För att par månader sedan bekräftade bolagets vd Anders Jensen att det har blivit allt svårare att få kalkylen att gå ihop i den konkurrensutsatta miljön.

”Så är det. Vi har sett några exempel i Europa, och även i Sverige, där jag skulle vilja beskriva det som närmast överhettat. Det är naturligtvis inte hälsosamt för varken de som köper rättigheterna eller i slutändan för kunden, men det är självklart bra nyheter för innehållsägarna”, sa Anders Jensen till Di i maj.

Det är ingen vild gissning att mediebolagen valt att titta på gratislösningar i takt med att kundernas vilja att teckna upp flertalet dyra abonnemang minskat. En ny studie från nyhetsbyrån Reuters och Ipsos visar som exempel att var femte streamingkund i USA delar sina konton med andra. Samtidigt fortsätter antalet illegala streamingsajter att öka på internet.

De klassiska konkurrenterna Cmore och MTG har på senare år också mött motstånd från helt nya stora aktörer. Bolaget Discovery – som i Sverige driver Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport – förvärvade nyligen rättigheterna till Allsvenskan från och med 2020.

Mellan 2016 och 2019 kommer Allsvenskan att sändas i Cmore, som betalar 245 miljoner kronor per år för rättigheterna. Men när fotbollen byter hemmaplan till Discovery har prislappen, enligt medieuppgifter, fördubblats till 540 Mkr årligen. Och bolaget har redan nu mer eller mindre slagit fast att en del av matcherna ska gå att se i basutbudskanalerna.

Samtidigt tar Cmore över rättigheterna till herrfotbollslandslagets kvalmatcher till EM och VM från och med nästa år från just Discovery – vilket gör att karusellen för kunderna fortsätter att snurra.

”Jag tror att mediebolagen behöver bli lite modigare och släppa på exklusiviteten i vissa fall. Rättigheter som tidigare varit helt instängda i högbetalsabonnemang kommer bäras ut i billigare paket i större utsträckning framöver, tror jag. Det är i alla fall en utveckling som vi ser i Norge, som har en marknad mycket lik vår egen”, säger Johan Cederqvist, programchef för sport på Cmore. 

Fotnot: Cmore ingår liksom Dagens industri i Bonnier-koncernen.

Tyck till