ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Köplust ökar affärerna

  • Bertil och Thorbjörn Persson driver Jämtflytt i Östersund, som utöver transporter även hyr ut förvaringsutrymme för dagens trångbodda. Foto: Håkan Wike

ÖSTERSUND. I 50 år har Bertil Persson sett hushållens ökande konsumtion när allt fler flyttlådor ska bäras i och ur lastbilarna.

En fortsatt trend, som förstås är bra för Jämtflytt, som till största delen lever på att köra flyttlass över hela landet.

 

När Bertil Persson förlorade jobbet efter 16 år som reservdelsman på en bilfirma fick den lilla privatägda lastbilen med täckt flak stå för försörjningen. Året var 1967, flyttjänsterna behövdes och det rullade på så bra att han köpte och byggde om flera bussar (med insteg på ”fel” sida) som inte längre var önskvärda efter högertrafikomläggningen samma år.

Med 50 års erfarenhet från ett och samma företag har han sett hur samhällstrenderna har förändrats.

Till en början gick Jämtflytts bilar från Jämtland till andra delar av landet, mest till Stockholm. Utflyttningen från glesbygden har pågått i många år, men vände för ungefär tio år sedan.

”Nu är det faktiskt en hel del som flyttar uppåt”, säger Bertil Persson.

”Även om vi fortfarande får tömma hus i byarna utanför stan ser vi att fler flyttar till Jämtland igen.”

Han ser hur intresset för i synnerhet Åre, men även Östersund, har ökat under flera år.

Dagens flyttlass har tydliga inslag av friluftsutrustning, och för godstransporterna ökar flödet av stora paket med bland annat sportprylar från internethandeln.

”Vi kör just nu rätt mycket cyklar som har köpts inför sommarsäsongen. Det syns tydligt att västra Jämtland lockar friluftsintresserat folk, både när vi tittar i flyttbilar och godsleveranser.”

Det är bifirman Transportproffset som tar hand om jobben som distributör av gods och paket, åt de stora transportörerna DHL och Schenker. Transportproffset kör även daglig godstrafik till och från Trondheim. Det är en lönsam gren i företaget Jämtflytt, som motsvarar cirka 30 procent av omsättningen.

Flyttbranschen är en tidsmarkör även när vi låter bli att titta på vad bilarna innehåller. Det har blivit betydligt fler prylar i hushållen.

”Folk bor större och fyller ändå sina hus och lägenheter med grejer”, säger Thorbjörn Persson, Bertils son som jobbat i företaget sedan 1976 och är delägare.

”Förut hade man en tv och en soffa – nu är det mer av allt.”

Trots dyrare bohag är priset på transporten viktigast för kunden. Men prisdumpning är en väg Jämtflytt inte velat gå. Bolaget har alltid varit noga med försäkringar och papper. Koll på regler och branschkunskap har man fått genom att tillhöra Sveriges Möbeltransportörers förbund och Sveriges åkeriföretag. Det har gett insyn i nödvändiga certifieringar och externa kontrollsystem för verksamheten.

Även om Jämtflytt försöker förklara vikten av branschkunskap och försäkringar för sina kunder, att de på så vis tar ansvaret för deras hem på största allvar, får de lite gehör. Lågt prissatta svartjobb solkar ned branschens rykte, och drabbar ofta kunderna.

”Det har till och med hänt att vi får frågor om att rädda flyttar som vi inte har gjort”, berättar Bertil Persson.

”När kunden fått problem hos en aktör utan försäkringar, vill de att vi ska säga att vi anlitat firman i fråga och lösa deras problem med våra försäkringar. Helt galet.”

I lokalerna Jämtflytt byggde 2006 har bolaget också magasinering av bohag. Rad på rad med enorma plywoodlådor innehåller hela eller delar av hem – tillfälliga lösningar i väntan på något nytt.

”Det är också något som jag tror vi skulle kunna utöka, efterfrågan finns”, säger Thorbjörn Persson.

Men nya affärsplaner och stora förändringar i företaget är inte prioriterade. Bertil Persson har passerat pensionsåldern sedan länge och Thorbjörn Persson fyller snart 61.

”Det ser väl inte ut som någon av mina döttrar vill ta över så det får väl bli att sälja firman så småningom”, menar Thorbjörn Persson.

”Jag tänker inte jobba till jag blir 83 i alla fall.”

Men än så länge får Jämtflytt, som numera kör 15 bilar och ett antal släp över hela Sverige, helt enkelt rulla på i uppkörda hjulspår.

Tyck till