ANNONS:
Till Di.se
Mitt bolag bidrar

Klädkedjan som skänker miljonbelopp

  • Foto: TT

På två veckor lyckades modeföretaget Lindex samla in 1,3 miljoner kronor till FN:s flyktingorgan UNHCR. Det är inte första gången som insamlingskonceptet ’Runda upp’ genererar miljonbelopp till utsatta.

Genom att låta kunderna runda av sina köpbelopp uppåt mellan den 22 november och 5 december samlades den fantastiska summan in.

”Vi har ’Runda upp’ som en funktion som vi brukar aktivera vid olika typer av katastrofer i världen. Det är fjärde gången som vi gör det tillsammans med UNHCR, i år just med anledning av flyktingkrisen som pågår”, säger Miriam Tjernström, pressansvarig på Lindex.

Hon konstaterar att ansträngningen varit lyckad, Lindex-kunder är givmilda och personalen mycket engagerad.

”Tittar man på initiativet som helhet så bygger det på en kombination av kundernas givmildhet och vårt engagemang. Det finns en intern stolthet att jobba på ett företag som tar ansvar och medarbetarna känner att det är naturligt att ställa frågan till kunderna om de vill runda upp”, säger Miriam Tjernström.

Förra året nådde insamlingen rekordbelopp – 2,2 miljoner gick till UNHCR:s arbete i krisdrabbade länder. Redan första veckan hade 1-miljongränsen passerats.

”Vi ser att det här ett effektivt sätt att samarbeta som företag med kunden för att tillsammans göra skillnad. Och för oss är det viktigt att ha UNHCR som partner i detta då de är experter på att hjälpa människor på flykt”, säger Miriam Tjernström som hoppas att fler företag tar efter.

Att bidra är en viktig del av Lindex sociala engagemang. Runda upp-initiativet är något de kommer att fortsätta med för att hjälpa inom viktiga områden där behov finns. Bevisligen går det med kundernas hjälp att nå snabba och stora resultat.

”Vår kraft tillsammans resulterar i detta”, säger Miriam Tjernström.

Tyck till