ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Hon ska leva på e-sport

  • SIKTAR MOT TOPPEN. Therése Szanto är en e-sportare som vill leva på sin idrott. Foto: Alexander Lind

E-sporten växer som aldrig förr. Och pengarna flödar för de spelare som är bland världseliten.
”Fler företag ser en stor kundgrupp som de vill komma åt”, säger Alexander Hallberg, förbundsordförande i Sverok.

Uppmärksamheten kring turneringar i dator- och tv-spel har blivit allt större de senaste åren, inte minst i medier. SVT har sedan ett par år tillbaka sänt den svenska turneringen Dreamhack och mediejätten MTG har gått in på e-sportsmarknaden på bred front. E-sport samlar inte sällan lika stor publik som fotboll och ishockey.

”De flesta har ju spelat de här spelen någon gång. Och när de sedan ser på proffsen och ser hur extremt bra de är, blir man lite ’star struck’. Det var så jag fastnade för sporten”, säger e-sportaren Therése Szanto.

Hennes sikte är att nå toppen, där det finns möjlighet att leva på e-sport. Hennes pojkvän Robin ”Flusha” Rönnquist är med i ett av Sveriges bästa lag, Fnatic. Och för honom kan prissummorna på vissa turneringar vara flera miljoner kronor.

Spelet hon tävlar i är Counter-Strike: Global Offensive och hon fick sitt genombrott för två år sedan. Spelet är ett så kallat ”first-person shooter” som spelas i lag om fem och går ut på att neutralisera motståndarna.

Inom e-sporten tävlas det i flera spel som League of Legends, Dota 2 och Halo.

Det vanligaste är att en spelare profilerar sig på ett spel. För den som blir riktigt bra finns det pengar att tjäna. Men vägen ditt är lång och behovet av sponsorer stort.

”Min karriär började i Spanien, där jag ingick i ett tjejlag med två relativt kända tjejer. Vi tävlade för den spanska organisationen Overgaming och spelade många uppvisningsmatcher. Sedan har det bara fortsatt”, säger Therése Szanto.

Hon slog igenom 2015 och har sedan dess tävlat i olika lag med olika sponsorer, bland andra Intel. Men likväl har det varit svårt att leva på spelandet.

”Framgång är avgörande. Man måste vinna turneringarna och det gjorde vi inte även om vi kom högt upp”, säger Therése Szanto.

När hon började satsa på tävlandet hade hon ingen organisation i ryggen, och det var svårt att få ihop sponsorer. Men nu har företagen har fått upp ögonen för sporten.

Det är en naturlig utveckling, anser Alexander Hallberg, förbundsordförande i Sverok, organisationen som står bakom satsningen för bildandet av ett svenskt e-sportsförbund. Han menar att sportens genomslag har fått en snöbollseffekt och spår en stark utveckling 2017 med mer prispengar och flera aktörer som engagerar sig.

”Mer vanliga företag har börjat ge sig in i branschen. Tidigare har det mest varit traditionella spelföretag och liknande som varit intresserade. Men nu kan man se tävlingar som ’Panta mera-cup’ och ’Yoggi Jalla-tournament’. Fler företag har sett att det är en stor kundgrupp som de vill komma åt”, säger han.

Det är en guldgruva för spelarna som lyckas nå toppen och flera lag i Sverige har rönt stora framgångar på e-sportscenen. Tillsammans har de tio mest framgångsrika spelarna spelat in över 50 miljoner kronor.

En viss del av intäkterna går till sponsorer och organisationerna bakom spelarna, men når spelarna i form av lön eller utrustning. För att kunna nå toppen och tjäna pengarna krävs det alltså lång träning.

Therése Szanto letar just nu, med en av sina forna lagkamrater, ett nytt lag. Och trots att hon inte tävlar för tillfället kan hon inte ligga på latsidan.

”Vintertid är det paus i turneringarna, men jag måste hålla i gång. Jag spelar varje dag. Och är det någon dag jag inte känner för att spela så tränar jag mina reflexer i ett par timmar i alla fall”, säger hon.

Tyck till