ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Här är Mercedes nya värstinghybrid

  • Mercedes värstingbil Project One. Foto: Karin Olander

Med motorvrål och Formel 1-stjärnan Lewis Hamilton bakom ratten höll Mercedes-Benz show på bilmässan i Frankfurt.

Trendriktigt nog är värstingbilen Project One, som ska göra 0-200 kilometer i timman på under 6 sekunder, en hybrid med elmotorer.

 

När en av bilvärldens största mötesplatser, den internationella bilmässan i Frankfurt, öppnar för pressen på tisdagen är det under politiska hot om förbud för förbränningsmotorer på flera håll i världen.

Inte konstigt att alla biltillverkare pratar eldrift.

Mercedes-Benz hade en förhandsvisning på måndagskvällen och det tyngsta budskapet från Daimlers koncernchef Dieter Zetsche handlade om den tyska premiumtillverkarens svängning mot mer elektrifiering. För att ställa om satsar Daimler 10 miljarder euro, motsvarande cirka 95 miljarder kronor. För att klara det ska man också göra kostnadsbesparingar på 4 miljarder euro, cirka 38 miljarder kronor.

Från 2019 till 2022 ska Mercedes lansera tio helt elektriska bilar. Det ska finnas elektrifiering i alla klasser vilket totalt innebär 50 elbilar eller hybrider. Märket Smart, med sina små citybilar, ska bli ett rent elbilsmärke inom drygt två år.

En hybrid av det mer spektakulära slaget är Projekt One från prestandamärket AMG. Enligt Dieter Zetsche bygger den på Mercedes framgångar på racingbanorna. Det är första gången som Formel 1-teknik flyttats över till en sportbil som ska kunna köras på vanliga vägar.

Under skalet har den en 1,6 liters bensindriven V6:a och fyra elmotorer som ska ge runt tusen hästkrafter. Toppfart 350 kilometer i timman och en acceleration som lovar 0-200 kilometer i timman på under 6 sekunder. Dessutom ska den gå att ladda och köra enbart på el, i alla fall i 2,5 mil.

Mercedes kallar den ännu så länge en showbil, men ledningen har beslutat att den ska sättas i produktion. Dock endast i ett begränsat antal exemplar – 275 stycken. Planen är att de första köparna ska få sina bilar under andra halvåret 2019. Prislappen hamnar en bit över 20 miljoner kronor, men enligt Mercedes är intresset väldigt stort. Några stycken bilar kommer till Sverige.

Väl medveten om att snaran kring dieselbilarna dras åt allt mer passade Daimlerchefen på att försvara dieseltekniken. Han framhöll att det är bättre att förbättra tekniken än att helt förbjuda den.

"Vi behöver dieseln om vi ska klara att få ner koldioxidutsläppen. Man missar poängen om man bara vill förbjuda", sa Dieter Zetsche.

Även på hemmaplan har de tyska tillverkarna mött en hård ton från förbundskansler Angela Merkel som är märkbart irriterad på en bransch som fläckas av fusk och kartellmisstankar. Även hon pratar om förbud. Liksom Mercedes hemstad Stuttgart.

Storbritannien, Frankrike, Norge är några länder som har aviserat att de planerar att förbjuda diesel-och bensindrivna bilar. Kina, som är världens största bilmarknad, kan också vara på väg åt samma håll enligt ett uttalande i helgen från en minister, vilket skulle tvinga tillverkarna till en ännu snabbare omställning.

Tyck till