ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Hans fiol är värd 35 Mkr

  • Christian Svarfvar Foto: Evelina Carborn

  • Oscar Engelbert och Sven Hagströmer backar upp Christian Svarfvar. Foto: Claes-Göran Flinck/Jens L Estrade

Christian Svarfvar spelar för slutsålda konserthus jorden runt på ett instrument som är värderat till 35 miljoner kronor och har försäkrat sina händer om något skulle gå fel.
Bakom honom står ett gäng tunga namn från näringslivet.

Att bära omkring på en violin värd 35 miljoner kronor skulle förmodligen göra även den modigaste nervös, men för Christian Svarfvar är det vardag. Han är en av Sveriges mest kända violinister och sponsras av flera kända namn från det svenska näringslivet.

Finansmannen Sven Hagströmer, som är en av sponsorerna, berättar för Di att han tror att Christian Svarfvar har egenskaper nog att ge jättar som Tjajkovskij och Bruch en match.

”Jag blev helt golvad när jag hörde honom spela första gången”, säger en annan sponsor, Oscar Engelbert, vd för lyxbostadsutvecklaren Oscar Properties.

Och framgången är ett faktum när man får se Christan Svarfvars cv. Redan som 15-åring kom han in på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och hoppade i ett kliv över hela gymnasieutbildningen. Efter fyra år i huvudstaden gick resan över Atlanten till Juilliard School i New York, en av de mest prestigefyllda skolorna inom musik. I dag har han uppträtt på många av världens mest ansedda scener, däribland Carnegie Hall i New York, Musikverein i Wien, Cité de la musique i Paris och Tjajkovskij Hall i Moskva.

Men vem har råd med en violin som kostar 35 Mkr? Christian Svarfvar äger den inte själv utan lånar den av Järnåkerfonden: en stiftelse som lånar ut stråkinstrument till svenska instrumentalister.

Violinen är en Stradivarius, gjord av den legendariske italienske instrumentmakaren Antonio Stradivari och har över 300 år på nacken. Christian Svarfvar berättar att ett instruments värde bygger på ungefär samma princip som med konst – det är ofta namnet på makaren, eller konstnären, som man betalar för.

”35 miljoner kronor är faktiskt är en ganska blygsam summa för en Stradivarius. Det finns exemplar värda upp 60 eller 80 miljoner kronor. Det är svårt eller rent omöjligt att ha råd att köpa violiner i den här klassen när man livnär sig som solist.

Är verkligen den här violinen så mycket bättre än de billigare varianterna?
”Bra fråga – kanske inte. Men den är fruktansvärt bra. Det finns något med den som inte går att förklara”.

Är du orolig att violinen ska gå sönder?
”Man vänjer sig ganska snart vid att ha ett värdefullt instrument så jag går inte runt och nervös. Jag har dock fått en lång lista vad jag får göra och inte göra med den. Jag skulle till exempel aldrig få lägga den i bagageutrymmet på en taxi”, säger Christian Svarfvar.

Christians Svarfvars musikkarriär startade tidigt. Han började i stort sett leka med stråkarna i samma veva som han tog sina första steg och det kanske inte är så förvånande då båda hans föräldrar är violinister.

”Först var det bara lek, men vid fyra års ålder började jag lära mig på riktigt. För mamma och pappa var det viktigt med uppmuntran men även att jag inte skulle få epitetet underbarn för tidigt. Jag tror att det finns en fara att få hybris i låg ålder.”

Vad tyckte era grannar när hela familjen spelade?
”Jag växte upp i hus. Men även om jag bor i lägenhet i dag så har jag faktiskt aldrig varit med om att någon har klagat. Jag försöker spela mestadels på dagen när grannarna är på jobbet så det skulle kunna vara därför.”

Har du några egna violiner?
”Jag har några egna men de är billigare. Dessa ligger i en prisklass runt en kvarts miljon och uppåt. Jag har sparat till dem själv och även fått från min pappa. Sen har jag en riktigt bra violin som är en nytillverkad kopia av den Stradivarius som jag har här. Den har Sven Hagströmer köpt till mig så jag får låna den av honom när jag behöver den.

Vilken är den viktigaste kroppsdelen när man spelar violin?
”Mina händer är absolut viktigast. Jag har till och med försäkrat dem för utan dem är jag ingenting. Jag skulle alltid kunna undervisa men jag själv hävdar att en person som ska vara duktig på att lära ut också måste kunna visa själv. Det skulle inte gå utan händerna. Att förlora dem vore det katastrof.”

Tyck till