ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Han ger lyxbutikerna ny form

  • Peter Nilsson, grundare och ägare av Butiksinredningar i Osby. Foto: Björn Solfors

Tanken var mest att spara pengar när Peter Nilsson själv byggde inredningen till hustruns guldsmedsbutik. I dag visar lyxmärken som Rolex, Efva Attling, Armani, Omega och Certina upp sina dyrgripar i specialmöblerna från Osby.

 

Mitt i produktionsanläggningen står fem stora skåp. Några sladdar kopplas ihop och lamporna lyser upp Efva Attlings välkända signatur och logotype.

”Vi har byggt möblerna till Efva Attlings fem butiker, även den i New York. Efva Attling var en av de första kända kunderna vi fick, och det gjorde att fler fick upp ögonen för oss”, säger Peter Nilsson, vd för och ägare av Butiksinredningar i Osby.

En bit bort står också inplastade möbler till Michael Kors och Skagen redo för leverans, och en möbel för Gants klockor kommer rullande på hjul. Peter Nilssons företag kanske verkar lite i det dolda – men det gäller knappast de världsberömda slutkunderna.

”Vi har byggt inredningen till Rolex båda butiker i Sverige. Att som litet företag få bygga till dem är något av en dröm.”

Men Peter Nilssons allra första uppdrag som inredningsdesigner var aningen mer lokalt. Hustrun Susanne Nilsson hade just lämnat Guldfynd och bestämde sig för att starta en egen guldsmedsbutik i Osby 1995. Själv hade Peter Nilsson en helt annan karriär.

”Jag jobbade för ett företag som byggde rostfria maskiner för potatis- och chipsindustrin. När Susanne öppnade butiken var det knapert med pengar, så jag byggde inredningen åt henne på fritiden. En kompis som var snickare hjälpte mig”, säger Peter Nilsson.

Ryktet om butikens nya design spred sig i branschen och snart dök det upp förfrågningar från fler håll. Efter lång tid av dubbelarbete insåg både Peter och Susanne att de kommit en spännande affärsidé på spåren – och satsade heltid på de unika butiksinredningarna.

”Anledningen att alla de här stora märkena använder oss är att vi kan detaljerna. Designen är enormt viktig, samtidigt som allt ska hålla en hög kvalitet och fungera bra. Möblerna består också av mycket teknik. Vi monterar larm och lås med tidsreglering, som öppnas elektroniskt, och belysningen måste vara perfekt. Man kan inte gå till vilket snickeri som helst för att få ihop en sådan möbel”, säger han.

Designen föds oftast i datorn framför Peter Nilsson, medan vissa varumärken redan har ett färdigt formspråk att följa. Möblerna specialtillverkas sedan för den aktuella lokalen och företaget sköter även monteringen på plats. Länge köpte Peter Nilsson in material av underleverantörer för att i stället fokusera på slutmontering, service och design. Men för tre år sedan bestämde han sig för att samla allt under det egna taket.

”Vi köpte in halvfabrikat, lite här och lite där. Det var bra business, men det var jobbigt att hålla reda på alla leveranstider och tajma allting. I den här branschen har vi väldigt exakta deadlines: en butik håller stängt en viss dag en viss tid för att bygga om och då ska allt flyta perfekt. Jag bestämde mig för att börja tillverka allting själv för att få bättre koll.”

Med beslutet kom en flytt till större lokaler i Osby – och två tuffa år med sjunkande omsättning.

”Jag är väldigt glad för beslutet i dag, men det har varit jobbigt. Vi köpte det här huset och har utvecklat ett eget snickeri med egna maskiner, och det tar mycket tid och kraft att få allt att fungera som man vill. Nu, efter två år, fungerar det fantastiskt bra.”

Vad har varit svårast i övergången till egen produktion?
”De senaste två åren har det varit svårt att se hur lönsamheten är, eftersom det hela tiden kommer en massa utgifter under flytten som man inte räknar med. Tidigare arbetade vi med inköp och påslag på materialet, nu ska vi själva räkna på nedlagda timmar i varje projekt. Det är ett helt nytt sätt att tänka.”

Nu pekar omsättningen åter uppåt och i år får resultatet svarta siffror igen. Bland företagets storkunder finns redan flera klock- och smyckesgrossister, men verksamheten har även breddats med vitriner till Abu Garcias exklusiva fiskerullar och möbler till Bianchi Café & Cycles i Stockholm. Även möbler till landets optiker är en växande nisch – medan andra möjligheter får vända i dörren.

”Vi har fått erbjudande om att leverera till ett helt hotell. Men det är för stort för oss. Jag är motståndare till att öka för snabbt, och det finns både för- och nackdelar med det. Hade jag manat på mer för några år sedan hade vi varit ett större företag i dag. Men jag har valt att styra om till egen produktion i stället för att öka kontrollen och bygga ännu mer ingående relationer med kunderna. För mig är det viktigare.”

Tyck till