ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Guldjubel för filmskaparen Östlund

  • VRÅLGLAD. Ruben Östlund under söndagens prisutdelning där ”The Square” fick Guldpalmen. Foto: Alastair Grant

Guldpalmen i Cannes bäddar för ett guldregn även för Ruben Östlunds film ”The Square”.
Den svenska filmbranschen dras samtidigt med stora ekonomiska problem, och det är långt ifrån säkert att detta glädjebesked markerar en vändpunkt.

”Ren och skär lycka.”

Med de orden beskriver Eva Esseen Arndorff, som är vd för distributionsbolaget Triart, den svenska filmsegern i Cannes.

Ruben Östlunds film ”The Square” får nu en uppmärksamhet som annars är svår att skapa.

”En guldpalmsvinnare får alltid en rejäl skjuts”, säger Eva Esseen Arndorff.

Anna Serner, som är vd för Svenska Filminstitutet, påpekar att just den internationella uppmärksamheten är betydelsefull:

”Man når en större betalande publik.”

Filmen hade sålts till 50 länder redan före segern.

”Jag är övertygad om att den kommer att säljas till fler nu”, säger Anna Serner.

Producenten Erik Hemmendorff bekräftar bilden.

”Det blev några extra länder”, säger han på måndagen, och tillägger att bland annat Indien köpt filmen.

Det är relativt ovanligt, eftersom det svenska språket och textning brukar ses som ett hinder.

Klausuler om högre ersättning i händelse av en guldpalm är dessutom vanliga i branschen, vilket bäddar för extra intäkter.

”Framför allt ger det oss bättre möjligheter att ta in pengar till nästa film”, säger Erik Hemmendorff.

The Square, som har premiär i Sverige i augusti, har kostat omkring 48 miljoner kronor att producera.

”Så mycket pengar går inte att få tag på i Sverige”, säger Erik Hemmendorff, som därför har sökt finansiering från en rad länder, som Tyskland, USA, Frankrike och Danmark.

Ungefär hälften av finansieringen är olika former av bidrag, medan andra investerare förväntar sig en del av kakan, antingen i form av ekonomisk ersättning eller genom visningsrättigheter.

”Guldpalmen är närmast en garanti för att investerarna kommer att få tillbaka sina pengar.”

Erik Hemmendorff hoppas att segerns sötma ska sprida sig, både till andra svenska filmskapare och utanför landets gränser.

”En nordisk film i tävlan är bra för alla nordiska länder”, säger han.

”Man dras med av varandra.”

I Sverige är all hjälp välkommen.

”Svensk filmindustri mår dåligt ekonomiskt”, säger Anna Serner, som tillägger att läget däremot är bättre när det gäller innehåll och kvalitet.

En rad faktorer bidrar till branschens vedermödor. Ett är att dvd-marknaden så gott som har försvunnit. Visningar på nätet har aldrig kunnat ersätta intäktsbortfallet, delvis på grund av en preferens för tv-serier.

Biografmarknaden domineras dessutom av en aktör, SF Bio, som såg momsen höjas vid årsskiftet.

”Jag har svårt att se den som en ekonomiskt självständig bransch”, säger Anna Serner.

Till det kan läggas ett politiskt vakuum, då det så kallade filmavtalet är uppsagt och en ny handlingsplan är under utformning på kulturdepartementet.

Anna Serner är dock skeptisk till att en enskild framgång kan bota branschens problem.

”Det är ett litet halmstrå. Men tyvärr är det på den nivån”, säger hon.

”För Ruben är det här jätteroligt. Han kommer att skratta hela vägen till banken.”

Tyck till