ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Geely växlar upp i Göteborg

  • Foto: TT/Bengt Kjellin

Efter en charmoffensiv från regeringen vann Sverige dragkampen om Volvo Cars-ägaren Geelys nästa stora satsning.

Det handlar om en miljardinvestering och chans till 1.500 nya jobb när Geelys Europabas och ett nytt innovationscentrum ska etableras. 

Sju år efter att kinesiska Geely Holding med sin grundare och styrelseordförande Li Shufu överraskade världen med att köpa Volvo Cars av Ford fortsätter man sitt engagemang i Sverige. 

"Vi anser att det är tid att utöka investeringarna i Göteborg och dra nytta av den samlade kompetensen som finns i området", säger Gang Wei som är vice vd för Cevt, China Euro Vehicle Technology.

Cevt är Geelys utvecklingsbolag i Göteborg som startade 2013 och sedan dess har vuxit i raketfart. Bolaget har utvecklat en ny mindre plattform för både Volvos och Geelys bilar där det första exemplet som visats är en bil med det nya varumärket Lynk & Co.

Geely har redan lagt ned över 10 miljarder kronor i Cevt och i dag sysselsätter företaget över 2.000 personer, varav ungefär hälften är konsulter. Cevt har konstant behövt större lokaler och nu har Geely bestämt sig för att satsa på att bygga nytt.

Det rör sig om en byggnad på upp till 80.000 kvadratmeter med både kontor och lägenheter på Lindholmen som får radio- och tv-huset som granne och Göteborgoperan på andra sidan älven. Där ska även Geelys sälj- och marknadsavdelning inrymmas, för en kommande Europalansering av Lynk & Co.

"Det ska finnas runt 3.500 arbetsplatser så vi ser stora möjligheter att anställa fler, både lokalt och utifrån", säger Gang Wei.

Tidigare pratade man om Geelys huvudkontor för Europa, men nu används genomgående begreppet innovationscentrum.

"Verksamheten ska framför allt vara inriktad på utveckling inom uppkoppling, elektrifiering och grön teknik", säger Gang Wei.

Ett första avtal med Göteborgs stad om marken på Pumpgatan skrivs under på onsdagen när den svenska delegationen, anförd av statsminister Stefan Löfven (S), besöker Geelys huvudkontor i den kinesiska staden Hangzhou. Ordföranden för Göteborgs kommunstyrelse, Ann-Sofie Hermansson (S), och Geely Holdings vd, Conghui An, skriver under en avsiktsförklaring. Geelys ordförande Li Shufu närvarar också.
Om allt går i lås ska det nya centrumet vara i drift 2020.

Några exakta summor vill inte Geely dela med sig av ännu. Enligt tidigare uppgifter handlar det om en investering på minst 3 miljarder kronor.

För ändamålet har Geely Holding ansökt om att bilda ett nytt bolag, Geely Gothenburg Investment, som ska äga och förvalta fastigheter. Ansökan kom in till Bolagsverket den 14 juni och har ännu inte gått igenom.

När Geely valde Göteborg för etableringen av Cevt var det en viktig markering från kinesiskt håll att man tror på Sverige. Men förra året när Conghui An för första gången berättade om planerna på ytterligare satsning vädrade han öppet sitt missnöje. Framför allt klagade han på att det var ett dåligt företagsklimat i regionen, dessutom krångel med visum och svårt med bostäder. Utan stöd hotades fortsatta investeringar förklarade han.

Det tog uppenbarligen skruv i de politiska rummen, både lokalt och nationellt.

Li Shufu bjöds in av statsministern och näringsministern till möte i höstas. För en månad sedan kom beskedet att staten är med och finansierar en ny testanläggning för elektrifierade fordon, precis enligt Geelys önskemål. Näringsminister Mikael Damberg (S) sa då till Di att regeringen skulle ha gjort satsningen i alla fall, men att det också var en signal till Geely att man satsar på elbilsutveckling.

"Relationerna mellan oss och staden och regeringen har förbättrats enormt", säger Gang Wei.

"Regeringens agerande var avgörande för investeringsbeslutet. Det handlar inte om att vi har fått något finansiellt stöd, utan mer om attityden, att vi känner oss välkomna".
Gang Wei framhåller att Geely hade flera andra realistiska alternativ, bland annat Storbritannien. Där har Geely redan verksamhet genom tillverkning av London Taxi och nyligen blev affären klar där man köper in sig i krisande malaysiska Proton som har det brittiska bilmärket Lotus. Brittiska regeringen har också försökt locka och under invigningen av London Taxis nya fabrik i mars hyllade regeringsrepresentanterna Li Shufu i en lätt förklädd vädjan om mer investeringar.

Den oberoende Kinakännaren, Frédéric Cho, tycker att det är helt logiskt att Geely väljer Göteborg efter de stora investeringar som redan har gjorts. Storbritanniens utträde ur EU tror han också talade för Sverige.

"Framgången för Geely och Volvo visar att svenskar och kineser är bra på att samarbeta, även om det inte alltid varit en dans på rosor. Det finns stora kulturskillnader, men också en ömsesidig lyhördhet", säger han.

Klagomålen från Geelys sida förvånade honom inte.

"Man vill få till de bästa villkoren och få något tillbaka", säger han.

Tyck till