Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

"För oss har pengarna inte varit problemet"

  • Jan Svensson, vd Latour.

Den som investerade 10.000 kronor i investmentbolaget Latour vid starten 1985 har sett kapitalet växa till 8 miljoner kronor.
Di har besökt vd Jan Svensson och familjen Douglas börsnoterade överavkastningsfabrik i ett industriområde i södra Göteborg.

Sedan du tillträdde i början av 2003 har Latour haft en totalavkastning på 1.000 procent. Inte ens superinvesteraren Warren Buffetts Berkshire Hathaway kan mäta sig med det. Vad är det som gör att Latour år efter år överavkastar?
"Vi har en managementmodell med väldigt långtgående delegering av ledarskapet. Det gäller både i börsbolagen och i vår helägda rörelse. Min tes är att det blir lättare att rekrytera bra folk om man erbjuder en hög frihetsgrad och goda möjlighet att verkligen få köra en verksamhet självständigt. Det tror jag påverkar vårt resultat positivt över tid. Sedan finns det flera andra förklaringar som att vi kontinuerligt har ökat utdelningen, att vi blivit mer transparenta med redovisningen av vår helägda industrirörelse och att vi gör intressanta förvärv. Många gäspar när man pratar om långsiktighet, men för småspararen är det väldigt tryggt att veta att man får ordning och reda utan några excesser. Vi har inga stora förvaltningskostnader, utan de ligger på 0,1 procent. Även om jag inte tycker att man ska raljera om pengar är det försumbara förvaltningskostnader."

Det låter inte som du sitter med på ledningsmöten i Assa Abloy, även om det är ert största innehav?
"Nej, det gör jag verkligen inte. I de börsnoterade innehaven sitter vi styrelserna och utövar vårt ägande genom styrelserna. I de helägda bolagen har vi också tagit in externa ledamöter och vi försöker ha en professionell bolagsstyrning. Jag tror som sagt att en av hemligheterna med att kunna attrahera chefer av den rätta kalibern är att erbjuda ett stort mått av frihet utan att de får en överrock."

Hur viktigt är det att rekrytera de bästa cheferna?
"Det är helt avgörande. Jag skulle säga att det är A och O. Visst kan du ha flyt med konjunkturen eller med någon ny produktlansering som faller väl ut. Ska du lyckas långsiktigt måste du lyckas attrahera duktiga människor."

Många ser Assa Abloys vd Johan Molin som den främsta industriledaren i sin generation. Han har gått in som styrelseordförande i Sandvik och det knorras på marknaden om att han kommer att lämna. Har ni i styrelsen börjat leta efter en efterträdare?
"Han betraktas som en av de bästa med all rätt och jag tror inte att Johan kommer att sluta i närtid. Det är ett ansträngande och betungande jobb och att han skulle hålla på tills han är 65 år har jag svårt att tro. Vi har en väldigt bra relation med Johan och det kommer inte komma som en blixt från klar himmel när han väljer att sluta. Kortsiktigt är jag inte orolig för det."

Ni har uppenbarligen inte bara varit bra på att hitta rätt ledare. Av de 45 nyintroduktioner som genomförts senaste tre åren har ni varit med på en enda i Troax. Det är också den som har utvecklats allra bäst relativt index. Varför investerade ni i Troax?
"Vi är ständigt på jakt efter nästa affärsområde och vi försökte köpa hela Troax av FSN, men de var långt gångna i sin process och angelägna om att genomföra noteringen. Det slutade med att vi gick in som ankarinvesterare och köpte drygt 30 procent. Detta är något jag tror mycket på och jag är övertygad om att vi kommer vara ankarinvesterare i fler sammanhang framöver. Att vi inte varit det i fler fall beror på att man bjuds in för sent i processen och mest ska vara med för att köra priset. Det är lite synd att private equity inte utnyttjar den möjligheten lite mer. Om jag får vara lite fräck så är det inte riktigt samma sak att få in en pensionsfond som ankarinvesterare, som att få in en riktigt långsiktig ägare."

En serie bolagsdelningar är nu högaktuella på börsen och ni själva har erfarenheter av avknoppningar från Securitas. Finns det en spinoff-magi, som gör att företag ofta klarar sig bättre på egna ben än som del av större koncern?
"Niscayah blev väl ingen klockren hit, men annars var det logiskt att dela upp Securitas och fokusera verksamheterna kring väktartjänster, larm och värdetransport. Loomis har ju utvecklats fantastiskt på egna ben och jag tror inte det hade fått samma uppmärksamhet som en division inom Securitas. Sedan tror jag det är enklare att lyckas hitta ett riktigt bra management till ett börsbolag än till en division inom ett större bolag."

Ser du något scenario där ni noterar något av era helägda bolag, där Swegon är det värdemässigt största?
"Våra onoterade företag drivs som om de skulle kunna noteras i morgon. Visst kan det finnas möjligheter till företagsaffärer där Swegon apporteras in i existerande börsbolag eller där vi noterar bolaget. Då kan vi behålla 30 procent och få 70 procent av värdet i handen. Hittills har det inte funnits något sådant behov, men man ska inte vara helt avvisande till den tanken."

Vad tror du om att köpa Systemair och baka ihop det med Swegon?
"Jag tror inte vi kommer att vara en köpare i så fall, men en helt befängd tanke är det inte. Det skulle säkert gå att kombinera de två, men det har aldrig varit aktuellt"

Hur stort förvärvsutrymme har ni i dag?
Utan vidare är det åtminstone 4 miljarder kronor. För oss har pengarna inte varit problemet, utan det är att hitta rätt saker"

Har prisbilden varit ett hinder senaste åren?
"Någon enstaka gång, men har man ingen exit-horisont gör det inte så mycket om man betalar några miljoner för mycket. Tar man inte hem det med råge på 30 år så var det nog fel förvärv från första början."

Vad är den mest kritiska komponenten när man förvärvar ett företag?
"Integration är väldigt viktigt, men ju äldre jag blir desto mer förstår jag att allt handlar om människorna i bolagen. Att göra rätt management due diligence är nästan det viktigaste. Sedan måste det passa in. Strategier får inte bli som gummiband som man bara tänjer ut. Undantaget för oss är Latour Industries där vi kan köpa något helt nytt, men då måste vi tro att det kan utvecklas till ett eget affärsområde på sikt. Det är i Latour Industries vi har embryot till nästa Nord Lock, Swegon eller Hultafors."

Du själv kom in i Latour vid ett förvärv. Hur blev du egentligen vd?
"Jag var vd för vårt familjeföretag som konkurrerade med ett Latourbolag. Vi fick ett bud som vi accepterade och det var så hamnade jag i koncernen. En lustig detalj är att jag sökte jobb inom en annan koncern, men då var svaret nej tack när enda erfarenheten var från ett familjeföretag. Med Gustaf Douglas var det tvärtom. Han såg att det var positivt att jag drivit familjeföretag. Även om Latour är börsnoterat är det i mångt och mycket familjen Douglas skapelse."

Vad har du för favoritnyckeltal?
"Det är rörelsemarginal. Det säger så mycket och det är svårt att manipulera"

Är det rimligt att tro att ni kan fortsätta utklassa index?
"Ja, varför skulle vi inte göra det?"

Latour har senaste åren handlats med premie senaste åren, även om det är rabatt nu på 5–6 procent. Är rabatten befogad?
"Värdet av börsportföljen är en enkel funktion och våra helägda innehav redovisar vi i linje med våra peers, eller snarare i underkant. Jag ser inget skäl till att vi ska värderas under den summa vi redovisar i vår substansvärdersberäkning."

Du nämnde låga förvaltningskostnader och även om Latour är ett av börsens absolut mest framgångsrika företag sitter ni långt från finansdistrikten. Är det på grund av snålhet?
"Vi hade mycket produktion i det här huset och vår helägda industrirörelse låg söder om Arvika och väster om Tomelilla, så min företrädare Göran Wirestam tyckte det var en naturlig placering. Han hade en mycket driven filosofi om att inte sväva ut och ha excesser och det har överlevt länge. I dag skulle jag säga att vi är duktiga på att vara klokt snåla."

Jag frågade om ni börjat leta efter Johan Molins efterträdare. Har du börjat fundera på din egen efterträdar och hur länge tänker du fortsätta?
"Jag har gjort en presentation för styrelsen om vad som händer den dag jag går hem, men det är inte aktuellt. Jag kör nog in i kaklet skulle jag tro. Det har varit en fantastisk resa på många sätt. Jag har njutit varje dag jag gått till jobbet."

Tyck till