ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Elbil modellen för Volvo Cars

  • VILL SE FÖRÄNDRING. Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. Foto: Björn Larsson Rosvall

Bilindustrin måste också bidra till en mer hållbar framtid. Det var Volvo Cars vd Håkan Samuelsson tydlig med när han invigningstalade på en FN-konferens.
”Vi måste förändra vår bransch”, förklarade han.

Företagens roll för att nå FN:s hållbarhetsmål 2030 var temat för FN:s Global Compact Networks konferens som samlat hundra företag och organisationer i Volvohallen i Torslanda.

Enligt Håkan Samuelsson är hållbarhet något som framtidens kunder kräver och det kan också vara en god affär.

Fordonsindustrin, som ofta får klä skott för nedsmutsning av miljön genom förbränningsmotorns avgaser, är mitt uppe i en omställning. Starkaste trenden är elektrifiering med hjälp av batterier, men det satsas även på bränsleceller som drivs av vätgas.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson tror numera på batteridriften framför allt.

”Tidigare har vi pratat om olika koncept som gas och etanol. Men nu måste vi sätta ned foten och säga att det här tror vi på för att ge signaler till andra aktörer, till exempel de som bygger laddinfrastruktur och batteribranschen, säger han.

Höga kostnader för batterier och dåligt utbyggt laddnät har hittills bidragit till att elbilarna inte har slagit igenom på bred front.

Det svenska företaget Northvolts planer på att bygga Europas största batterifabrik där ett antal städer i Sverige och Finland valts ut som tänkbara platser, intresserar Håkan Samuelsson.

”Ja, vi vill ha ökad konkurrens när det gäller battericeller för att driva kostnadsutvecklingen nedåt. Men jag har ingen synpunkt på var en sådan fabrik ska ligga någonstans”, säger han.

Volvos första elbil kommer 2019 och ska byggas i Kina. Senare planeras fler modeller med eldrift. Målet för Volvo är att fram till 2025 ha tillverkat en miljon elektrifierade bilar.

Tyck till