ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Di:s sommarturné: 500 miljoner slussas till Göta kanal

  • PUBLIKMAGNET. Det är inte bara segelbåtar, motorbåtar och kanoter som trafikerar kanalen. Flera passagerarfartyg tar också med resenärer på en upplevelse genom slussarna. I Hajstorp är det trångt om saligheten när den stora båten ska passera. Foto: Patrik Olsson

Ett av Sveriges största infrastrukturprojekt genom tiderna lockar tre miljoner besökare om året.
Nu moderniseras Göta kanal för en halv miljard kronor.

Vattnet sipprar ut genom några otäta plankor i slussens luckor när segelbåten i svartmålat stål sakta glider in i sluss nummer 6 vid Sjötorp. Snart får den sällskap av två mindre segelbåtar som också ska nedför i sluss- systemet i riktning mot Vänern.

”Man får inte ha bråttom om man ska göra den här resan. Det kan bli lite väntan”, säger Edwin Willems med ett leende samtidigt som vattnet börjar pumpas ut.

Edwin och Linda Willems har seglat från Belgien genom Nordsjön, Skagerrak, Kattegat, Öresund, upp längs östkusten till Visby, Nynäshamn och Stockholm för att ta sig genom Göta kanal och sedan fortsätta till Göteborg. Där vänder de hem igen.

De har varit ute i snart en månad och det är första gången de tar båten genom kanalen. Slussarna vid Sjötorp är de sista innan de ska ge sig ut i Vänern för att komma så långt mot Göteborg som möjligt innan kvällen.

”Vi har haft tur med vädret. Prognosen har sagt regn varje dag, men det har varit uppehåll och sol i princip hela resan och vi har haft det fint. Det finns mycket att uppleva längs vägen”, säger Edwin Willems.

Anders Samuelsson från Uddevalla åker tillsammans med två vänner kanalen tur och retur. På drygt två veckor har de tagit sig från Göteborg till Mem och är nu på väg tillbaka till Göteborg igen i motorbåten.

”Vi har pratat om att göra den här resan i många år och nu har jag bestämt mig för att sälja båten så då var det läge att åka”, säger han.

Grundbesättningen på tre personer har fått besök av vänner under resans gång, och när de nu kastar loss från slussen i Sjötorp och tar fart ut Vänern är de fem ombord.

”Kanalen är en otrolig turist- attraktion och resan har varit över förväntan. Rent och fräscht längs hela sträckan och gott om restauranger och saker att se”, säger han.

När Göta kanals 58 slussar öppnade för året var det för 185:e säsongen i följd. Varje år passerar uppemot 4.000 båtar hela eller delar av kanalen, som är drygt 19 mil lång och löper mellan Sjötorp vid Vänerns östra sida till Mem strax öster om Söderköping.

Årets säsong har fått en bra start och till och med juni visar siffrorna samma antal båtar i kanalen som 2016, då antalet båtar ökade med närmare 10 procent jämfört med föregående år.

”Trots en lång kall vår och låga vattennivåer i bland annat Vättern och Roxen har båtägarna fortsatt att söka sig till Göta kanal. Det är positivt att trenden håller i sig”, säger Roger Altsäter, vd för AB Göta kanalbolag som förvaltar kanalen och tillhörande fastigheter.

Förutom de segelbåtar, motorbåtar och kanoter som passerar genom kanalen finns också flera passagerarbåtar som tar med resenärer på en upplevelse genom slussarna. Omkring 70 procent av fritidsbåtarna kommer från Sverige och de svenska båtägarna har inte sällan sin båt i någon av sjöarna och väljer att enbart gå delar av kanalen. De utländska besökarna väljer däremot nästan uteslutande att gå hela sträckan mellan Sjötorp och Mem.

Historiskt sett har Göta kanal spelat en viktig roll som transportled för att enklare och snabbare frakta gods från kust till kust. I dag arbetar Göta kanalbolag främst mot besöksnäringen.

”Vi är ett attraktivt besöksmål och med tre miljoner människor som besöker någon del av sträckan varje år står vi oss bra i konkurrensen med andra attraktioner”, säger Roger Altsäter.

För att öka antalet besökare har man aktivt satsat på att locka cyklister till cykelvägarna som löper längs kanalen.

”Cykelleden har vi pratat om i 20 års tid och nu har man äntligen på nationell basis tagit fram en cykelstrategi. Vårt mål är att ha en uppgraderad nationell cykelled längs kanalen 2020. Vi ser att antalet cyklar ökar kraftfullt. Det är många som vill ha en aktiv semester.”

I en röd lokal vid slussarna i Sjötorp rullar Johan Storm på Sjötorps cykeluthyrning ut röda hyrcyklar och ställer dem på rad. I 15 år har han hyrt ut cyklar till turister som väljer att uppleva kanalen från cykelsadeln. Johan Storm har satt samman olika paket med hyrcykel, lunch, hotell, middag och båttur för den som vill cykla alltifrån 48 till 146 kilometer längs kanalen.

”Intresset för att cykla ökar hela tiden. Från mitten av juni är det bra drag”, säger han.

De 300 cyklarna i depån är oftast uthyrda och framför allt är kunderna barnfamiljer eller ett par som cyklar med ett annat par.

”Det har varit bra cykelväder i år – det har varit lite lägre temperaturer som gjort att det har varit lättare att cykla.”

Johan Storm bekräftar bilden av att cykelturismen har ökat.

”Vi märker att det är många som vill ha en aktiv semester och då är cykeln ett bra alternativ”, säger han.

Förutom cykeluthyrningen driver Johan Storm också ett vandrarhem i Sjötorp.

”Under sex sju veckor på sommaren är det fullbokat varje dag. Sedan mattas det av i takt med att semestrarna tar slut.”

Bland de omkring tre miljoner besökare som varje år besöker kanalen stannar många till för att se en slussning. Det märks längs staketet vid uteserveringen vid Hajstorps slusscafé & vandrarhem. Där är det trångt. På båda sidorna om slussen står det mängder med turister som vill se den stora passagerarbåten slussas ner i riktning mot Vänern.

Det är inte många decimeter till godo mellan fören och slussluckan när vattnet börja pumpas ut. Mobilkamerorna åker fram och det är många som filmar när båten sakta sänks ned de knappa fem meter som är slussens fallhöjd.

”Det är jättepopulärt att stanna till och titta på en slussning eller två. Det här året känns det också som om antalet båtar har ökat ganska mycket”, säger Marianne Ljungström.

Några meter från kanalen driver hon Hajstorps slusscafé & vandrarhem. De senaste tio åren har hon tagit emot övernattningsgäster och fikasugna turister som passerar kanalen med cykel, husbil, båt eller motorcykel.

”Den här säsongen har varit fantastiskt bra. Det har inte varit speciellt mycket regn, men det har heller inte varit något jättebra badväder och då ökar antalet besökare längs kanalen”, säger hon.

Förutom kafé och vandrarhem är hon en av sex personer som driver en hantverksbod i Hajstorp. I det gamla spannmålsmagasinet finns mängder av lokalt hantverk till salu.

”Vi har drivit det i 17 år för att visa det lokala hantverket som finns”, säger Marianne Ljungström.

Det finns många bed & breakfast och vandrarhem längs kanalen, men Roger Altsäter säger att man gärna skulle vilja se fler nya boenden med hotellstandard.

”Vi skulle vilja komma upp i hotellstandard, det är något som inte minst våra utländska gäster efterfrågar. På dagen när man går i kanalen är det okej att äta lite enklare, men på kvällen vill man ha en god bit mat, ett bra glas vin och en kudde att sova på”, säger han.

Göta kanal står nu inför den största upprustningen hittills. Kanalen är i så dåligt skick att dess ägare, staten, för två år sedan stod inför valet att antingen stänga delar av kanalen eller investera i att rusta upp bland annat kanalbankar och kajer. Renoveringsarbetet, som går under namnet Göta kanal 2.0, innebär att en halv miljard kronor investeras i kanalen fram till 2020.

”Då kommer vi till ett nolläge gällande säkerhetsaspekten. Den största insatsen hittills är på Östgötasidan där en av kanalbankarna har stabiliserats med 2.100 granstolpar längs en sträcka på 500 meter”, säger Roger Altsäter.

En framtida fråga för kanalbolaget är hur man ska kunna öka intäkterna. Göta kanal är en öppen anläggning och intäkterna ligger i båtägarnas avgifter för att passera slussarna.

”Vi får inga intäkter från vare sig cykelvägar eller toaletter längs kanalen. Det ligger i vårt uppdrag att tillhandahålla infrastrukturen och entreprenörerna vid sidan tjänar pengarna. Men vi måste börja titta på hur vi kan få fram smarta intäkter utan att det påverkar det uppdraget.”

Göta kanal har också blivit film, mest känd är nog klassikern från 1981 med bland annat Kim Anderzon och Janne ”Loffe” Carlsson i rollerna.

”Filmerna har haft en jättestor betydelse för att öka kännedomen om kanalen, 89 procent av svenskarna känner till Göta kanal, men sedan kan man diskutera om det är rätt eller fel bild av kanalen som de förmedlar.”

Tyck till