ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Nätverk lyfter de små

  • NÄTVERKAR . Mari R Nordstrand och Maria Skalin är med i sammanslutningen Unika Butiker. Foto: Håkan Wike

Nätverket Unika Butiker startades för att stödja privatägda butiker utanför de stora kedjornas vingar – butiker med sortiment utöver det vanliga och en ambition att ta både hållbarhet och service till en högre nivå, tillsammans.

”Tanken är att vi ska kunna synliggöra de här butikerna med samordnad marknadsföring”, berättar Maria Skalin som tillsammans med Mari R Nordstrand organiserar och utvecklar nätverket.

Det startade som en idé i Sundsvall 2013, då Maria Skalin jobbade med affärsutveckling i ett kommunalt projekt. På två år har de ökat till över 150 butiker över hela landet.

”De visar på behovet av samordning i de här frågorna, säger Mari R Nordstrand. Vi kan se behov som butiksägare inte ser och vi har en kunskap om kanaler och möjligheter med ny teknik som många av dem inte har.”

Marknadsföring i en gemensam app där konsumenter enkelt hittar butikerna är något som få enskilda butiksägare hade haft möjlighet att skapa på egen hand. Nätverket har många likheter med det amerikanska konceptet Shop Small som vill lyfta lokalt företagande och lokal ekonomi.

”Vi lyfter hela hållbarhetsfrågan högre än vad de gör”, säger Mari R Nordstrand.

”Men vi vill också öka förståelsen för att små butiker och lokala näringsidkare bidrar till stadens utveckling och välmående på ett helt annat sätt än stora globala kedjor. Det måste bli ett konkurrensargument på samma vis som lokala livsmedel blir alltmer eftertraktade.”

Tyck till