ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Dagens ungdomar väljer bort banken

  • FÖRLORAR KONTAKTEN. Nästan alla ungdomar i undersökningen gör sina bankärenden digitalt och saknar därför en personlig relation till sin bank. Foto: Maskot

Mer än hälften av unga svenskar kan tänka sig att vara bankkund hos ett företag som inte är bank i dag, till exempel Google.
Det visar en undersökning som Landshypotek Bank har låtit göra.

Minst 53 procent av ungdomarna skulle kunna tänka sig att vara bankkund hos företag som de gillar om dessa kunde erbjuda samma tjänster som bankerna.

Flest skulle välja Google, men Paypal, Klarna, Telia Sonera, Apple och Spotify placerar sig också högt.

En av sex svarar att de skulle byta från en svensk storbank till Google om möjligheten fanns, trots att sökmotorföretaget inte har den historik och erfarenhet av att hantera pengar som banker har.

”Vi tyckte att det var intressant att göra undersökningen eftersom unga människor har vuxit upp i en digital värld och varit med under en period då förtroendet för bankerna har varit ifrågasatt”, säger Liza Nyberg, vd för Landshypotek Bank.

Undersökningen, som är riktad till personer från 18 till 24 år, visar att unga trots allt är ganska positiva till banker. Nästan hälften gillar dem – unga kvinnor är något mer positiva än unga män – och endast 10 procent är uttalat negativa. Unga män är i högre utsträckning negativa än kvinnor.

Ungefär tre fjärdedelar tycker också att den egna banken är modern, men de flesta saknar en tydlig uppfattning om den inom andra områden.

Nästan alla svarande anser att banker har ett större ansvar än andra företag. En stor andel, 42 procent, känner dock inte mer respekt för banker än för andra företag.

Det som unga människor tycker är viktigt med banken är framför allt att pengarna är säkra, följt av att banken bryr sig om sina kunder.

På tredje plats ligger bra villkor för lån och sparande.

Trots att många är positivt inställda tycker två tredjedelar att de inte har någon personlig relation till sin bank. Det hänger troligen ihop med att kontakten med bankerna har förändrats från fysiska kontor till digitala lösningar.

Nästan alla unga i undersökningen gör sina bankärenden digitalt, genom en bankapp i mobilen eller surfplattan eller genom en internetbank.

Att sakna en personlig relation till banken sänker sannolikt tröskeln för att byta bank, konstaterar man i undersökningen.

”Jag är inte förvånad över att ungdomarna skulle kunna göra bankärenden med andra företag än banker, men jag är lite förvånad över att de samtidigt anser att banker är moderna och att banker står för något annat än andra typer av företag”, säger Liza Nyberg.

”För att inte bli utkonkurrerade av andra aktörer måste vi vinna tillbaka förtroendet genom att visa att bankerna står för något annat än andra företag, visa att vi kan ta ett samhällsansvar.”

Landshypotek Bank är Sveriges tionde största bank med en utlåning på mer än 60 miljarder kronor och en inlåning på mer än 8 miljarder. Undersökningen är gjord av Ungdomsbarometern på uppdrag av Landshypotek Bank.

Tyck till