ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Högt spel på börsen

Handeln med börshandlade produkter växer lavinartat. De stora aktörerna krigar om vem som kan erbjuda produkter med störst hävstång.
De riskfyllda instrumenten kan skapa nya miljonärer på nolltid, men ofta slutar det i stället med stora förluster.

Certifikat, mini futures och warranter blir ett allt vanligare inslag i placerarnas portföljer.

Hos nätmäklaren Nordnet har omsättningen i den här typen av produkter mer än trefaldigats på tre år. I mars låg omsättningen på över 5,4 miljarder kronor. Det kan jämföras med den tidigare rekordsiffran på 4,7 miljarder från den turbulenta börsmånaden oktober i fjol.

Alternativa instrument

Utvecklingen hos konkurrenten Avanza är likartad. Olika hävstångsprodukter omsatte 6,2 miljarder kronor i mars. För drygt ett år sedan låg månadsomsättningen på omkring 2 miljarder kronor.

Placerare ser instrumenten som ett alternativ till klassisk värdepappersbelåning, där kraven är betydligt högre. För den extremt riskvilliga går det i dag att hitta produkter som erbjuder en hävstång på upp till 18 gånger underliggande index vilket innebär en uppgång eller nedgång med 18 procent om index går upp eller ned med 1 procent.

”För börshandlade produkter behövs inte någon kreditprövning eller kreditavtal trots att kunderna kan köpa produkter med hävstänger som är högre än de någonsin skulle tillåtas ta genom värdepappersbelåning”, säger Nordnets sparekonom Günther Mårder.

Bland de mest populära instrumenten hos Avanza och Nordnet finns bull- och bearcertifikat som ger femton gånger uppgången eller nedgången i OMX-index och oljecertifikat med en hävstång på fem gånger. Tyska DAX-indexet är också populärt att spekulera i.

”Utbudet av upp- och nedprodukter gör att du lätt kan hoppa mellan helt olika strategier. De är bra service, men snabba giftpiller”, säger Avanzas sparekonom Claes Hemberg.

”Min favorit är personen som köpte DAX med en hävstång på 15 gånger för 75 000 kronor i början av året och efter några månader hade 17 miljoner kronor på kontot. Tyvärr var beloppet nere på 13 Mkr nu senast. Det säger ganska mycket om hur det svänger.”

Har du något exempel på när det har gått åt andra hållet?
”Det finns tyvärr de som raderar sina konton helt. Oljecertifikat med en hävstång på fem gånger har tömt några konton de senaste månaderna.”

Enligt Günther Mårder är det endast ett fåtal kunder som klarar av att handla produkter som certifikat och mini futures på ett framgångsrikt sätt.

”Jag skulle hävda att majoriteten av kunderna som investerar i denna typ av produkter förlorar pengar. Orsaken till förlusterna är ofta den höga finansieringskostnaden som finns inbyggd i produkten tillsammans med den stora spreaden, skillnaden mellan köp- och säljkurs”, säger han.

Tömmer konton

Även Günther Mårder har upprepade gånger sett kunder tömma sina konton på stora belopp.

”Vi har enskilda kunder som har förlorat 15 Mkr på den här typen av produkter under loppet av ett år.”

De senaste årens ökade riskaptit har gjort att de stora aktörerna tävlar om att erbjuda produkter med störst hävstång till de svenska spararna.

2000 lanserade Handelsbanken sin börshandlade fond XACT som följer OMXS30. Det dröjde sedan till 2005 innan fonden dök upp med en hävstång på 1,5 gånger och ytterligare fyra år innan hävstången var uppe i två gånger. De senaste åren har det gått betydligt snabbare.

”Ett hävstångskrog”

2010 lanserade tyska Commerzbank ett certifikat med en hävstång på fyra gånger och 2012 kom franska BNP Paribas med en produkt som gav tio gånger utvecklingen på OMX. 2013 slog franska Société Générale till med en hävstång på 15 gånger och i år kontrade den schweiziska banken Vontobel med 18 gånger.

”Bland utfärdarna har det utbrutit ett hävstångskrig som resulterat i att alla vill bräcka varandra och därmed lanserar alltmer riskfyllda produkter. Jag betraktar det som ett krig där de ovana kunder som lockas till att köpa produkterna blir förlorarna”, säger Günther Mårder.

Att produkterna är lönsamma för bankerna märks tydligt på det massiva intresset från utländska storspelare. Société Générale har till och med lanserat kundklubben SG Frequent för Avanzas användare. Ju mer kunderna handlar med bankens instrument, desto fler poäng tjänar de. Poängen kan sedan användas till att köpa resor eller testköra sportbilar.

Tyck till