Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Bryter ny mark med vänliga djur

  • BYTTE KARRIÄR. ”Om någon hade sagt till mig för fyra år sedan att jag skulle bli spelutvecklare hade jag trott att den personen var galen”, säger Rosie Linder. Foto: Claes-Göran Flinck

Vid 46 års ålder valde civilekonomen Rosie Linder att säga upp sig från ett högavlönat jobb för att satsa allt på spelutveckling. Nu har hon nio delägare, två spel på marknaden, läroböcker via Natur & Kultur och samarbeten med företag som Microsoft och Trygg-Hansa.
”Spelbranschen är konservativ och könsstereotyp, så det finns mycket att göra” säger hon.

Som spelutvecklare är marknaden tuff och konkurrensen om finansiering stenhård. Men det hindrade inte Rosie Linder från att säga upp sig och starta eget i branschen. Hon hade identifierat ett tomrum på marknaden och lyckades få in kapital.

”Det här är en konservativ bransch där majoriteten av spelutvecklarna är män. Då blir det stereotypt och man utesluter många spelare”, säger hon.

Inte nog med det, som småbarnsmamma såg hon vilken inverkan spel har på barn och att det borde kunna utnyttjas till någonting mer än att samla stjärnor och poäng.

”Mina tjejer spelade mycket spel, så jag förstod kraften i det och tänkte att man borde göra spel med ett djupare syfte.”

Fokus på det emotionella

Som förälder läste hon mycket om mobbning och hur man kan utveckla sina barn till att bli mentalt starka och empatiska som individer. Då väcktes hennes intresse för EQ, emotionell intelligens.

”Det finns mycket forskning som visar hur viktigt det är med emotionell intelligens, både för framgång och för att må bra. Ändå ligger allt fokus i skolan och i samhället på IQ och prestationer. Men jag kan inte minnas att jag någonsin var så stressad och pressad i skolan som barnen är i dag.”

Enbart rörelser och miner

Successivt föddes idén om ett spel med fokus på att utveckla små barns förmåga att socialisera och utveckla sin emotionella intelligens. Och genom att utesluta språk i spelet, och enbart fokusera på rörelser och miner, skulle spelet direkt kunna slå på en global marknad, resonerade Rosie Linder.

Men med en karriär som controller hade hon vare sig kunskap om spelutveckling eller kapital, så hon började med att hitta duktiga utvecklare som var beredda att jobba för idén. Med en stark arbetsgrupp och en affärsidé som ansågs vara nyskapande fick hon ett innovationslån från Almi. En vinst i Kinneviks entreprenörstävling Reach for Change och medel från Vinnova underlättade finansieringen ytterligare, varpå Rosie Linder bestämde sig för att säga upp sig och satsa fullt ut.

”Jag hade kommit till en nivå i arbetslivet där jag tjänade jättebra. Men jag var inte 100 procent nöjd. Jag ville bli social entreprenör.”

Fyra djurkompisar

Åtta månader senare lanserades företagets första spel, ”Peppy Pals Empathy”. Inga bomber och granater här inte. Inte ens arga fåglar som i ”Angry birds”. I stället handlar spelet om fyra djurkompisar som utsätts för olika situationer där de behöver hjälpa och stötta varandra. Och konceptet togs emot med lovord från recensentkåren. Lysande kritik i bland annat SVT:s ”Gomorron” gav ringar på vattnet. Ytterligare skjuts fick ”Peppy Pals” när den amerikanska sajten Amazon valde ut spelet till deras kampanj ”free app of the day”.

”Vi fick ganska mycket uppmärksamhet, men det är en trög bransch och Sverige är en liten marknad.”

Andra spelet ute

Nyligen har spel nummer två, ”Peppy Pals Beach”, lanserats och Rosie Linder är försiktigt optimistisk. Utmaningen är att komma igenom bruset och få folk att vilja betala för spelet. För att göra det har företaget inlett samarbeten med företag som Microsoft, Lekmer och Trygg-Hansa.

”Man kan inte vara beroende av Appstore, det är en enormt konkurrensutsatt distributionskanal där det släpps 800 appar om dagen. Men många företag vill förknippas med den här typen av företag som vill göra gott. Lekmer hjälper till med marknadsföring och Microsoft vill ha vettigt innehåll på sina plattformar. De tyckte att ’Peppy Pals’ matchar deras paket som de erbjuder skolorna.”

Samarbetena till trots ser hon fördelar med att testa nya affärslösningar.

”Totalt drog det första spelet in 150.000 kronor vilket anses vara helt okej för en första produkt i denna djungel. Många startupföretag har inget kassaflöde alls på många år utan väljer att lansera gratisversioner och ta in kapital i stället. Kanske måste vi också gå åt det hållet och testa olika affärsmodeller.”

”Vi har en unik nisch”

Samtidigt ligger utmaningen i att kunna utveckla nya spel och få företaget att gå runt. I dag har Rosie Linder åtta spelutvecklare och en sociala medier-manager, som också är delägare. Själv tar hon inte ut någon lön utan försörjer sig med konsultuppdrag för sin tidigare arbetsgivare. Men hon är övertygad om att det lönar sig i längden.

”Om någon hade sagt till mig för fyra år sedan att jag skulle bli spelutvecklare hade jag trott att den personen var galen. Men brinner man för en idé är allt möjligt och branschen är i stort behov av nya, innovativa lösningar och vi har en unik nisch.”

”Ska man starta företag är det här den bästa åldern. Nu har jag inga småbarn som blir sjuka hela tiden utan har all tid att fokusera på min dröm.”