ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

”Är det tillräckligt gott så säljer det”

  • FASAR UT KÖTT. Richard Bergfors, vd för Max.

5 frågor till Richard Bergfors, vd för hamburgerkedjan Max, som har satt upp som mål att minst var femte hamburgare som säljs under 2020 ska vara fri från rött kött, att jämföra med knappt tre av hundra i dag.

Kommer ni att klara av att öka försäljningen av hamburgare utan rött kött?
”Det är ett ambitiöst men ändå realistiskt mål att minst nå den nivån. Det är en fråga som vi har jobbat med väldigt länge. Vi har varit branschledande kanske i hela världen på just hållbarhetsarbete, där vi som första och enda hamburgerkedja både klimatmärker alla våra produkter och klimatkompenserar för dem fullt ut.”

Hur ska ni lyckas?
”Nummer ett är att vi lanserar fem nya gröna alternativ, det är den största produktlanseringen som vi har gjort så länge jag kan komma ihåg. Nummer två är att de är fantastiskt goda, minst lika goda som våra köttburgare så jag tror att de även kommer att tilltala kunder som normalt inte äter så mycket vegetariskt.”

Hur stor andel av er meny kommer att vara fri från rött kött efter lanseringen?
”Cirka 25 procent.”

Då räknar ni alltså med att de nya gröna alternativen ska sälja nästan lika bra som de traditionella hamburgarna?
”Ja, det är det som vi hoppas och tror på.”

Tror du att just era kunder vill ha vegetarisk mat?
”En del vill ha det. Gör man saker som är tillräckligt goda och folk bara får smaka så tror jag absolut att man då och då kan tänka sig att äta en vegetarisk burgare. Sedan är det inte så att kunderna har legat på oss om att de vill ha det, men ibland måste man leda i stället för att vänta på trenderna. Vi tro att det här är ett måste för jorden, vi måste som befolkning tänka om vad gäller vår matkonsumtion.”

Tyck till