Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Nevs ser ljuset i tunneln

  • KLIMAT. Olika väder och temperaturer från minus 40 till plus 80 kan skapas i klimatvindtunneln som har varit i drift hela tiden tack vare externa kunder. Foto: Jack Mikrut

Den gamla Saabfabriken i Trollhättan har varit platsen för många spruckna drömmar och kraschade planer.
För 3,5 år sedan tog Nevs över resterna av det konkursade Saab Automobile. Det skulle byggas elbilar. Men det löpande bandet står still.

”Behåll jackan på. Det är bara 13 grader i fabriken.”

Monteringschefen Stefan Lövberg slår på belysningen och visar oss runt. Det är få platser som är så ödsliga som en stillastående fabrik. Robotarmar som hänger, backar som inte längre fylls på, inplastade säten som inte hann komma till användning innan produktionen stoppades på grund av pengabrist i maj 2014.

Nu har Nevs över 550 anställda. Fler är på ingång. Vad gör så mycket folk när linan inte rullar?

Golvet är oklanderligt blankt och rent. Maskinerna hålls i trim.

”Utrustningen underhålls hela tiden. Den här stationen där vi limmar bakrutorna kör vi i gång två gånger i veckan så att inte limmet fastnar”, säger Stefan Lövberg.

Som alla vi möter under en dag på Nevs är han en obotlig optimist. Det verkar sitta i väggarna. Så var det på Saabtiden. Så är det nu. Man ger inte upp.

Trots att Saabhistorien har upprepat sig med tom kassa, produktionsstopp och löften som inte infriats. När Nevs köpte Saabs konkursbo sa ledningen att den första elbilen skulle lanseras 2013–2014. Den har ännu inte kommit. Det enda som tillverkats i blygsam volym är bensinbilar.

Efter att ha klarat sig undan konkurs genom en rekonstruktion har Nevs den senaste tiden presenterat en rad nyheter om framtida modellprogram. Först ut blir en elektrifierad 9-3. Sedan planeras fyra nya elbilar.

Till sommaren utlovas mer aktivitet i fabriken med hundratals nyanställda bilbyggare. Deras jobb blir att färdigställa målade karosser som med start 2017 ska skeppas till Nevs fabrik i kinesiska Tianjin.

”Under Saabtiden levde vi alltid med kniven mot strupen. Det känns bra i magen nu med framtidsplanerna”, säger Stefan Lövberg och öppnar porten till vad som närmast kan beskrivas som en liten fabrik i den stora fabriken.

Här jobbar montörer och tekniker med att bygga eldrivna testbilar mer manuellt. Det har blivit 19 stycken sedan i november. Ingen massproduktion direkt i en fabrik som har kapacitet för 180.000 bilar.

En bil kamouflerad i svarta, vita och gula fält glider ljudlöst förbi. Vi tillåts inte fotografera.

”Den är med i det turkiska projektet”, säger Stefan Lövberg.

Utveckling åt turkiska staten är en av livlinorna för Nevs, liksom uppdrag åt kinesiska fordonskoncernen Dongfeng. Sedan den kinesiska staden Qingdao oväntat slutade betala, vilket ledde till att fabriken stannade, har man i år också fått in nya delägare i form av staden Tianjin och ett kinesiskt it-bolag.

En vecka före jul bjöds de anställda på grötfrukost och gröten kryddades inte bara med kanel och socker utan också med ett nytt avtal värt otroliga 100 miljarder kronor. Nevs ska leverera 150.000 bilar fram till 2020 till det kinesiska företaget Panda New Energy. Enligt avtalet ingår ytterligare 100.000 bilar från ”företag närstående Nevs och Nevs ägare”.

Men snart restes frågetecken kring Panda New Energy. Företaget var helt nyregistrerat, saknade hemsida och verksamhet. Men vd:n Mattias Bergman säger att han tror på avtalet och att det finns penningstarka ägare bakom.

Den 26 december, efter Di:s intervju med Mattias Bergman, berättade Panda New Energys vd Sun Wei för Sveriges Radio att finansbolaget Huaxin är finansiär och att man också tar hjälp av samarbetspartners och fonder för att köpa in bilar för uthyrning. Sun Wei har visat upp kvittot på handpenning på motsvarande 100 miljoner kronor, som redan ska ha betalats till Nevs.

Som allt som har med Nevs att göra har Pandaaffären gjorts upp av styrelseordföranden Kai Johan Jiang. Han är en kinesisk affärsman som har studerat i Sverige och har kontaktnät i båda länderna. Delägare i Nevs har kommit och gått, till exempel det japanska företaget Sun Investment som hoppade av redan innan köpet av konkursboet var klart, men Kai Johan Jiangs ägarintresse består.

I början pratade han om att bo i Trollhättan, men han har sällan varit här. Han ger inga intervjuer. Var han får alla pengar ifrån och varför han fortsatt att satsa är höljt i dunkel.

Enligt uppgift från Nevs har han plöjt ned 4 miljarder kronor – då ingår köpeskillingen på nästan 1,7 miljarder kronor.

Förlusten under årets första åtta månader var nästan 90 miljoner kronor. Nästa år väntas den bli ännu större när både personal och investeringar ökar utan att några bilar kommer ut.

”Det kommer på sikt att bli en bra affär enligt planen”, säger Mattias Bergman.

Förhoppningarna bygger mycket på att Nevs ska ta sig in på den kinesiska elbilsmarknaden som väntas växa kraftigt med hjälp av statliga subventioner. Kinas regering vill se 5 miljoner elbilar 2020 mot dagens cirka 400.000.

René Toro, som jobbar på teknisk utveckling, monterar fast ett batteripack under golvet i en av Nevs testbilar. Han började på Saab 1980 och har varit på Nevs sedan starten.

”Klart man funderar över vart det ska ta vägen, men det är bara att gilla läget och ta en dag i taget. Nu är det ändå mycket grejer på gång”, säger han.

Bilarna är anonyma, utan logga. Nevs blev av med rätten att använda namnet Saab i och med rekonstruktionen. Beskedet från Saab Group är att det inte ens förs några samtal om varumärket längre. Försvarskoncernen verkar ha tröttnat på risken att blandas ihop med en turbulent personbilsverksamhet.

Nevs vd oroas inte över det, utan Mattias Bergman konstaterar att det kommer att finnas ett namn på bilarna i god tid innan de lanseras. Han är en direkt motsats till den mer yvige Victor Muller som i början hyllades som en rockstjärna när han köpte Saab från General Motors 2010 och levererade nya idéer snabbare än vindrutetorkare i ösregn.

Mattias Bergman är lågmäld och tar inte till några överord.

På väggarna i hans kontor hänger tavlor på gamla Saabmodeller och rallystjärnan ”Carlsson på taket” – ett arv från Saabs tidigare vd Jan Åke Jonsson. Det första brevet från Nevs ledning till de anställda som talar om en ny era och nytändning i Trollhättan är inramat.

Mattias Bergman ser ingen risk att fabriken i Trollhättan blir överflödig när fabriken och forskningscentrumet i Kina är klara.

”Här är basen, med utveckling och en fabrik i gott skick. Den ska användas för att bygga för den europeiska marknaden och sedan tänker vi oss också en USA-lansering”, säger han.

Nevs siktar på att komma upp i 120.000 bilar i Trollhättefabriken och har då kapacitet över på 60.000 bilar. Den luckan ska fyllas med kontraktstillverkning för andra bilföretag. Det saknas inte intresse, enligt Mattias Bergman.

”Det känns som om ledningen har många fiskespön ute och det blir napp på flera", säger Thomas Fritzon, som jobbar i testlabben.

De flesta av de anställda arbetar med utveckling och testverksamhet. Nyligen gjordes det första fullskaliga krocktestet. Elbilens räckvidd testas också. När den kördes med robot och i 60 kilometer i timmen klarade den 29 mil.

”Det provet krävs för att kunna sälja i Kina”, säger Stefan Tengroth.

Han är inte rädd för att alltihop flyttar till Kina.

”Vi har varit med om så mycket så vi tar dagen som den kommer. Just nu är det intressant att utveckla elbilar.”

Klimatvindtunneln är en av få delar som har varit i gång hela tiden eftersom man haft externa kunder som skidlandslaget och motorsågstillverkare. Nu testas hur elbilarna klarar extrem kyla och ökenvärme.

Kurt Vesterberg slår på lamporna som efterliknar solljus.

”Här ser man verkligen ljuset i tunneln”, säger han och kisar i skenet.

Detsamma gör han för företaget. Trots många kritiker, som tycker att bilen är för gammal (Saab 9-3 kom 2002) och affärsplanen svårförståelig, tror de anställda att det kommer att byggas bilar igen i den anrika fabriken på Stallbacka.

Fast kanske utan Saabmärke i fronten. Och frågan är hur länge Saabskyltarna på fabriken blir kvar?