ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Rum för konst och lek

  • PÅ SNEDDEN. Lekplatsbolagets Mats Westerberg, Ivar Inkapööl och Johan Wiking, här vid Bryggartäppan på Södermalm i Stockholm, har prisats för sina speciella lekplatser. ”Att bygga lagom snett kräver lång träning”, säger Mats Westerberg. Foto: Jesper Frisk

Det finns helt klart en efterfrågan på annorlunda lekplatser.
Lekplatsbolaget ritar och bygger ”riktiga” hus som är unika för varje plats, och där både stora och små trivs.

När Lekplatsbolagets Pelle Svanslös-inspirerade park öppnade i Uppsala kom 3.000 personer till invigningen, och bolagets tjänster är högt eftertraktade.

”Vi har hållit på med det här i ungefär fem år och fått bra snurr. Vi är inte riktigt vana vid att så många ringer till oss, men det är så klart väldigt kul”, säger konstnären Johan Wiking, som tillsammans med Mats Westerberg och Ivar Inkapööl – båda industridesigners från Konstfack – ligger bakom Lekplatsbolaget.

Det är dock inte någon noggrann marknadsanalys som ligger bakom. Det var mer en fråga om ett sug efter att göra något annorlunda.

”Det är lite tjosan hejsan, vilket också gör det extra roligt. Och hade det inte burit sig ekonomiskt hade vi hållit på med det här ändå”, säger Johan Wiking.

”Vi kände att vi ville göra något med händerna och något som man kan få ur sig ganska direkt. Industridesign kan bli trögt och tungrott, medan vi kan jobba mer intuitivt här samtidigt som vi får använda oss av vår kompetens”, säger Ivar Inkapööl.

Lekplatsbolaget fick nyligen UNT:s stadsmiljöpris för Pelle Svanslös-lekplatsen i Uppsala. Där kan barnen exempelvis klättra i Gammel-Majas domkyrktorn, gå på kondis hos Råttströms och åka cykelkarusell.

På Södermalm i Stockholm ligger en annan uppmärksammad skapelse, Bryggartäppan. På en plats som tidigare var ganska intetsägande finns nu utrymme för lek, med inspiration från Per Anders Fogelströms romansvit om Stockholm. Där ligger små röda stugor, en smedja och ett stall som påminner om ett Stockholm från förr.

Vad är det viktigaste att tänka på för att få till en bra lekplats?
”Att det är en miljö för både små och stora människor. Det tror jag är en av våra stora grejer, vi vill göra roliga miljöer för barnen att leka i, men där vuxna också ska vilja vara”, säger Mats Westerberg.

Vad säger ni om den allmänna lekplatsstandarden?
”De stora leverantörerna är väldigt duktiga på hållbarhet och säkerhet, men vi vill skapa en annan typ av miljö där vi alltid utgår från den specifika platsen och dess historia”, säger Ivar Inkapööl.

”Vad ger det för värde kan man undra? I fallet med Bryggartäppan var det förut en plats där det var en del bråk och inte så kul. Efter ett tag kläcktes idén med att bygga med inspiration från Per Anders Fogelströms böcker eftersom handlingen utspelar sig precis i de här kvarteren”, säger Mats Westerberg.

Om affärsmodellen inte är så oerhört genomtänkt, ligger det mycket tankearbete bakom varje vrå och sned vinkel.

”Det som kanske ser lite kaosaktigt ut är metodiskt utarbetat. Att bygga rakt är lätt, men att bygga lagom snett kräver lång träning”, säger Mats Westerberg.

Varje lekplats ska få godkänt av säkerhetsinspektörer, vilket ställer höga krav.

”Med vår bakgrund har vi en god inblick i säkerhetsaspekten och kan tänka rätt från början”, säger Ivar Inkapööl.

Varenda detalj måste klara lek i sol, regn och snö och tåla nötning från barn som gärna vill testa att dra i spakar och klättra på tak. ”Bibeln” som måste följas för att få godkänt är en diger lunta med krav och specifikationer.

”Samtidigt får man inte tänka för mycket på regler och krångel. Man måste ha med sig glädjen”, säger Johan Wiking.

Målet är att det ska gå att krypa in i alla hus och känna och klämma på alla saker på varje lekplats.

”Det är något med skalan som gör väldigt mycket och skapar en magi”, säger Mats Westerberg.

För närvarande har Lekplatsbolaget, som omsatte 2,7 miljoner kronor i fjol, projekt på gång i exempelvis Malung och Västerås.

”När vi började ville vi göra det här för att det är kul, inte för att bygga ett imperium. Affären har blivit en positiv konsekvens av att vi gjort det med själ och hjärta”, säger Ivar Inkapööl.

Hur ser ni på framtiden?
”Vi vill vara med att bygga själva också, men en dröm är att vi kan få jobba mer med idéer och scenografi och spendera mindre tid vid cementblandaren”, säger Johan Wiking.

Tyck till