Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Flyt för svensk innovation

  • HAR VIND I SEGLEN. Seatwirls havsbaserade vindkraft. Foto: Seatwirl

En prototyp av en helt ny sorts havsbaserad vindkraft har byggts i havet utanför Lysekil.
Göteborgsföretaget Seatwirl har tagit fram tekniken och målet är att skapa en svensk utmanare som tar upp kampen med etablerade jättar som Vestas och Siemens.

”Det känns fantastiskt roligt. Vi har redan hunnit provköra och resultaten är väldigt positiva. Vi känner oss än mer övertygade om att vår teknik som utvecklats i Sverige är banbrytande och kommer att kunna bli väldigt konkurrenskraftig”, säger Gabriel Strängberg, vd för Seatwirl.

I havet ett par hundra meter från Lysekil på västkusten snurrar nu Sveriges enda havsbaserade vertikala flytande vindkraftverk. Konstruktionen, som utvecklats av det lilla vindkraftsbolaget med kontor på Chalmers teknikpark i Göteborg, ser helt annorlunda ut jämfört med ett konventionellt vindkraftverk.

”Bland annat är turbinen vertikal, vilket innebär att rotorbladen roterar åt andra hållet jämfört med vanliga verk. Vitsen är bland annat att vi kan ta vinden från vilket håll som helst och bygga rotorblad som tål ännu högre belastningar”, säger Gabriel Strängberg.

En annan innovation är att en stor del av verket, som består av ett torn som till ungefär halva sin längd på totalt 30 meter ligger under vattenytan, inte sitter fast i havsbotten. Det inte bara flyter, vilket öppnar för användning på större havsdjup, utan roterar dessutom.

”Det är en världsunik lösning och innebär stora fördelar. Vi använder nämligen vattnet både som ett lager och för flytkraft”, säger Gabriel Strängberg.

Vindkraften har fått sitt stora genombrott de senaste åren men hittills har ingen svensk vindkraftstillverkare lyckats slå sig in på denna växande mångmiljardmarknad.

”Det låter ambitiöst, men med vår teknik är vi övertygade om att våra verk kommer att kunna ge den lägsta elproduktionskostnaden inom nischen för havsbaserad vindkraft. Vi har förutsättningar att bli ett nytt Volvo, alltså en stor framgångsrik exportindustri”, säger Gabriel Strängberg.

Men innan det lilla bolaget, som i dag bara har tre anställda, på allvar kan ta upp kampen med dagens marknadsdominanter, återstår en del.

”Nästa steg blir att skala upp tekniken i en större prototyp på 1 megawatt som är runt 125 meter hög och den ska vara klar 2017. Den kommer att bevisa att vårt koncept håller och göra oss redo för det stora genombrottet runt 2020. Då siktar vi på att bygga jätteverk på 10 megawatt, en storlek som inte finns någonstans i världen”, säger Gabriel Strängberg.

Tyck till