Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Nätkapital går bara till män

  • TOG IN RISKKAPITAL. Jessica Nilsson, investeringsansvarig på Northzone. Foto: JOEY ABRAIT

Bara tre kvinnliga internetentreprenörer backas upp av något ledande svenskt riskkapitalbolag. Samtidigt får 82 företag med enbart män som grundare riskkapital. Det visar Di:s kartläggning.
”Självklart är det ett problem att vi går miste om halva talangpoolen”, säger Staffan Helgesson, partner på riskkapitalbolaget Creandum.

Den snabbväxande svenska internetsektorn beskrivs ofta som nydanande, modern, innovativ och spännande.

Men på en punkt är branschen inte ett dugg annorlunda än den traditionella svenska industrin: andelen kvinnor i ledande positioner är lika liten.

Män får pengarna

Det blir inte minst tydligt när man tittar närmare på vilka individer som har lyckats attrahera kapital från de största svenska teknikinvesterarna de senaste åren. För att kunna lyckas slå igenom som teknikentreprenör är externt kapital i princip en förutsättning. Alla de stora stjärnorna på den svenska internetscenen, som till exempel Spotify, Klarna, King och Tobii, har fått mängder av riskkapital för sin internationella expansion.

Och Di:s kartläggning av de tre ledande svenska riskkapitalbolagen i sektorn, Northzone, Creandum och Industrifonden, visar att det nästan bara är manliga entreprenörer som får del av pengarna. Följaktligen är det också bara män som ligger bakom de riktigt framgångsrika internetbolagen på senare år.

Av Di:s granskning framgår att riskkapitalbolagen har aktiva investeringar i totalt 85 bolag. Av dessa bolag var 82 grundade av enbart män.

Bara 1 procent kvinnor

På riskkapitalbolagen är man väl medvetna om det skeva förhållandet och förklaringarna som anges är flera.

”Enklaste förklaringen till att vi investerar i så få kvinnor är att det helt enkelt inte finns några kvinnliga entreprenörer att investera i. Mindre än 1 procent av de förslag vi får kommer från kvinnor”, säger Staffan Helgesson på Creandum.

Han tror att det finns skillnader mellan könen som missgynnar kvinnorna:

”Generellt upplever jag att tjejerna är mindre riskvilliga än killarna. Tjejerna har också högre krav och vill ha kommit längre innan de presenterar sina idéer”, säger han.

Få kvinnliga idoler

Malin Carlström, ansvarig för teknikinvesteringar på statliga Industrifonden, är inne på samma linje, och tillägger att det är få tjejer som läser datautbildningar.

”Dessutom finns en mängd manliga idolfigurer inom branschen medan det finns få tjejer. Man behöver lyfta fram tjejer som har lyckats, och tjejer som har misslyckats. Det handlar om att se riskkapital som en mer självklar väg och att acceptera att risken att misslyckas alltid finns kopplad till chansen att lyckas.”

Riskkapitalbolaget Northzone har totalt investerat i 100 bolag varav bara ett, resetjänsten Last Minute som numera är en del av branschjätten Travelocity, har kvinnlig grundare. Av de 30 bolag som Northzone för närvarande har i sin portfölj finns inga kvinnliga grundare.

Bolagen Jasper och Bloglovin har dock kvinnliga vd:ar.

Jessica Nilsson, investeringsansvarig på Northzone, säger att en majoritet av de entreprenörer som söker pengar har någon typ av teknisk utbildning.

Måste börja i skolan

”De flesta som kommer till oss är ingenjörer eller programmerare med en utbildning från KTH eller liknande, där killarna är betydligt fler än tjejerna. Vi tror att en förändring måste börja redan i skolan”, säger hon.

Northzone har sedan starten träffat ungefär 6 000 företag, varav bara 5 procent har haft kvinnliga grundare.

Jessica Nilsson har själv grundat matkassebolaget Hello Fresh, som har tagit in riskkapital fyra gånger. Hon säger att hon aldrig har blivit behandlat annorlunda på grund av att hon är kvinna.

”Jag har två manliga medgrundare så jag har kunnat jämföra. Det har absolut aldrig varit någon nackdel för mig att vara kvinna. Om det har haft någon effekt så är det i så fall positivt eftersom vi har ett mer balanserat team. 80 procent av kunderna hos Hello Fresh är dessutom kvinnor så jag är närmare målgruppen, vilket är en styrka”, säger hon.

 

MER OM GRABBIGHETEN I INTERNETSVERIGE
I senaste avsnittet av Digitalpodden pratar Di:s reportrar Olle Aronsson och Stefan Lundell om sexism-skandalerna och grabbkulturen i teknikbranschen.