Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Skräddarsyr filmsuccén

  • Filmiska tyger. Lars Olsson och Peter Holmgren på Suitopia, som har levererat 250 plagg till inspelningarna av filmen ”Hunger games – Mockingjay” Här bär Lars en likadan kostym som Donald Sutherland, president Snow, bär i filmen. Foto: Sammy Steen

En resa till Asien födde idén till ett modeföretag med skräddarsydda kostymer som kan specialanpassas.
En jätteorder till en av världens hetaste filmserier, ”Hunger games” blev en krydda i orderboken.
”Det var som kostymbingo”, säger Peter Holmgren.

Klädföretaget Suitopia har majoriteten av sin marknad i skräddarsydda kostymer för bröllop, studenter och bal. Deras största kommersiella kund kom från ett helt annat håll: bolaget som producerar Hollywoodproduktionen ”Hunger games”.

”Det var 2011 och de ville ha chockrosa och turkos. Två kostymer blev 20, 40 och slutligen 140. Under den perioden var vi bra på att marknadsföra oss via Google, och en av de få som hade väldigt färgglada kostymer”, säger medgrundaren Lars Olsson.

På filmpremiären satt ägarna till företaget och pekade ut plagg, scen för scen.

”Det var som kostymbingo. Till en början en surrealistisk tanke att det är vi som har skapat det där, att det är vår förtjänst”, säger Peter Holmgren, partneransvarig på Suitopia.

Ger kunden svängrum

Affärsidén är att kunden kan designa hur han vill, vilket ger flexibilitet inför skiftande trender. ”Hunger games” skapade ringar på vattnet: ville man ha en specialsydd kostym så fanns Suitopia där. Företaget har producerat kostymer till såväl reklamfilmer som kulturpersonligheter.

”De är inte våra primära kunder utan en bonus, som reklampelare. Även opera och teater har upptäckt att det är ett billigare alternativ att köpa in skräddarsydda kostymer än att sy dem själva”, säger Peter Holmgren.

Även till den tredje delen av ”Hunger games”, som har premiär i morgon, så har Suitopia bidragit med kostymer.

”Vi kan inte avslöja för mycket, men vi har sytt upp mycket barn- och vinterkläder den här gången” säger Lars Olsson.

Vinner på tålamod

Affärsidén är inte unik, vilket Lars Olsson är först med att erkänna, men han pekar på att många ger upp efter de inledande momenten.

”Jag reste runt i Asien som så många andra, sydde ihop lite kostymer i Vietnam och skickade hem med båt. En av våra delägare hade liknande tankar fast med t-shirtar och skjortor, så vi sammanförde dem. Visst är det lätt att hitta en skräddare, göra en hemsida och börja sälja. Det svåra kommer med returhantering, lagerinvesteringar och flexibla lösningar”, säger han.

Startade fabrik i Vietnam

För att i större grad kunna påverka kapacitet och kvalitet startade bolaget för 1,5 år sedan sin egen fabrik i Vietnam.

”Ett problem med fabriker så långt bort är att kulturen skiljer sig. Nu har vi en svensk vd och en engelsk säljchef där, vilket underlättar kommunikationen nämnvärt. Ordentliga arbetsvillkor är något vi värderar högt, vi vill inte veta av några skandaler och ser till att besöka fabriken var tredje månad”, säger Peter Holmgren.

Ägarna kommer från finans-, it- och konsultbranschen. Mode är ett sidointresse.

”Vi är helt självfinansierade, självlärda och har gjort alla misstag man kan göra. Att man skulle jämföra tyger i framtiden var ingenting jag trodde när jag satt i skolbänken och pluggade till ingenjör”, säger Lars Olsson.

Antalet sålda kostymer har ökat från 5.000 år 2012 till närmare 10.000 i år. Peter Holmgren menar att företagets retur är närapå obefintlig i relation till andra e-handelsbolag, där det blivit praxis att kunder returnerar stora mängder.

”Zalando har gått ut med att deras returer ligger på mellan 50 och 60 procent. Cirka tre procent av våra kunder hör av sig och behöver sy om plagg”, säger han.

På webben ses flertalet negativa omdömen för Suitopia, varför?
”Det är få omdömen i förhållande till mängden sålda produkter, och nöjda personer lämnar sällan feedback om de inte blir ombedda. Tidigare var det bara missnöjda som skrev om oss, till skillnad från nu”, säger Lars Olsson.

På Suitopia tycker man sig se att kunden har förändrats och i dag är mer benägen att synas och sticka ut, vilket man relaterar till ett nytt medieklimat av individuella uttryck.

”Många beställer svarta kostymer, men har man gjort sig besväret att sy en rosa kavaj så har man nog ett behov av att synas”, säger Peter Holmgren.