close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Skräddarsyr filmsuccén

Publicerad: 17 nov 2014 18:00
FILMISKA TYGER. Lars Olsson och Peter Holmgren på Suitopia, som har levererat 250 plagg till inspelningarna av filmen ”Hunger games – Mockingjay” Här bär Lars en likadan kostym som Donald Sutherland, president Snow, bär i filmen. Foto: Sammy Steen

En resa till Asien födde idén till ett modeföretag med skräddarsydda kostymer som kan specialanpassas.
En jätteorder till en av världens hetaste filmserier, ”Hunger games” blev en krydda i orderboken.
”Det var som kostymbingo”, säger Peter Holmgren.

Klädföretaget Suitopia har majoriteten av sin marknad i skräddarsydda kostymer för bröllop, studenter och bal. Deras största kommersiella kund kom från ett helt annat håll: bolaget som producerar Hollywoodproduktionen ”Hunger games”.

Annons:

Fakta

Suitopia

  • Bildat: 2006 av de tre vännerna Lars Olsson, Daniel Höglund och Aleksander Lund från Säffle. 2008 anslöt Peter Holmgren till företaget.
  • Verksamhet: Klädförsäljning över nätet, fysisk butik i Stockholm.
  • Omsättning: 4,4 miljoner kronor (2011). I år 20 miljoner kronor (prognos).

”Det var 2011 och de ville ha chockrosa och turkos. Två kostymer blev 20, 40 och slutligen 140. Under den perioden var vi bra på att marknadsföra oss via Google, och en av de få som hade väldigt färgglada kostymer”, säger medgrundaren Lars Olsson.

På filmpremiären satt ägarna till företaget och pekade ut plagg, scen för scen.

”Det var som kostymbingo. Till en början en surrealistisk tanke att det är vi som har skapat det där, att det är vår förtjänst”, säger Peter Holmgren, partneransvarig på Suitopia.

Ger kunden svängrum

Affärsidén är att kunden kan designa hur han vill, vilket ger flexibilitet inför skiftande trender. ”Hunger games” skapade ringar på vattnet: ville man ha en specialsydd kostym så fanns Suitopia där. Företaget har producerat kostymer till såväl reklamfilmer som kulturpersonligheter.

”De är inte våra primära kunder utan en bonus, som reklampelare. Även opera och teater har upptäckt att det är ett billigare alternativ att köpa in skräddarsydda kostymer än att sy dem själva”, säger Peter Holmgren.

Även till den tredje delen av ”Hunger games”, som har premiär i morgon, så har Suitopia bidragit med kostymer.

”Vi kan inte avslöja för mycket, men vi har sytt upp mycket barn- och vinterkläder den här gången” säger Lars Olsson.

Vinner på tålamod

Affärsidén är inte unik, vilket Lars Olsson är först med att erkänna, men han pekar på att många ger upp efter de inledande momenten.

”Jag reste runt i Asien som så många andra, sydde ihop lite kostymer i Vietnam och skickade hem med båt. En av våra delägare hade liknande tankar fast med t-shirtar och skjortor, så vi sammanförde dem. Visst är det lätt att hitta en skräddare, göra en hemsida och börja sälja. Det svåra kommer med returhantering, lagerinvesteringar och flexibla lösningar”, säger han.

Startade fabrik i Vietnam

För att i större grad kunna påverka kapacitet och kvalitet startade bolaget för 1,5 år sedan sin egen fabrik i Vietnam.

”Ett problem med fabriker så långt bort är att kulturen skiljer sig. Nu har vi en svensk vd och en engelsk säljchef där, vilket underlättar kommunikationen nämnvärt. Ordentliga arbetsvillkor är något vi värderar högt, vi vill inte veta av några skandaler och ser till att besöka fabriken var tredje månad”, säger Peter Holmgren.

Ägarna kommer från finans-, it- och konsultbranschen. Mode är ett sidointresse.

”Vi är helt självfinansierade, självlärda och har gjort alla misstag man kan göra. Att man skulle jämföra tyger i framtiden var ingenting jag trodde när jag satt i skolbänken och pluggade till ingenjör”, säger Lars Olsson.

Antalet sålda kostymer har ökat från 5.000 år 2012 till närmare 10.000 i år. Peter Holmgren menar att företagets retur är närapå obefintlig i relation till andra e-handelsbolag, där det blivit praxis att kunder returnerar stora mängder.

”Zalando har gått ut med att deras returer ligger på mellan 50 och 60 procent. Cirka tre procent av våra kunder hör av sig och behöver sy om plagg”, säger han.

På webben ses flertalet negativa omdömen för Suitopia, varför?
”Det är få omdömen i förhållande till mängden sålda produkter, och nöjda personer lämnar sällan feedback om de inte blir ombedda. Tidigare var det bara missnöjda som skrev om oss, till skillnad från nu”, säger Lars Olsson.

På Suitopia tycker man sig se att kunden har förändrats och i dag är mer benägen att synas och sticka ut, vilket man relaterar till ett nytt medieklimat av individuella uttryck.

”Många beställer svarta kostymer, men har man gjort sig besväret att sy en rosa kavaj så har man nog ett behov av att synas”, säger Peter Holmgren.

Jesper B. Hassell

jesper.hassell@di.se

Dagens tidning

Ditt konto används av någon annan.

Du måste vara prenumerant på Dagens industri för att kunna läsa den här artikeln.

Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
10:06 % Senaste
Lundin Petroleum 4,62 154,10
Ratos A 4,20 63,30
SSAB A 3,93 24,86
Klövern pref -1,83 312,00
Stora Enso R -0,90 77,30
NetEnt B -0,74 79,95
Världsindex
Nikkei 225 1,39% 16 693,71
Hang Seng Index 0,49% 23 736,01
FTSE 100 Index 1,18% 6 930,32
Dax 30 1,28% 10 571,51
CAC 40 1,52% 4 499,81
Dow Jones Industrial Average 0,61% 18 339,24
NASDAQ Composite 0,24% 5 318,55
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 9 31 5
Nordea 15 13 0
Telia Company 11 10 2
SAS 0 8 2
Lucara Diamond Corp 5 4 0
Nokia 3 3 0
Evolution Gaming ... 6 0 0
Tieto 3 2 0
Xvivo Perfusion 0 5 0
Immunicum 0 4 0
Concentric 3 1 0
GWS Production 0 4 0
Photocat 0 3 0
Bonava 1 1 1
Mr Green & Co 0 3 0
Verisec 0 3 0
Semafo Inc. 1 2 0
Svolder 2 1 0
Hansa Medical 0 2 0
Catella 0 2 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
ENQ
8,55
TAGR
-4,74
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)