ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Svenska rojalister lever drömmen

  • HÅLLER FANAN HÖGT. Reklambyrån Your Majesty på Manhattan i New York med grundarna James Widegren, Jens Karlsson och Peter Karlsson. Foto: Pontus Höök

Att lyckas i New York är en dröm för många svenska reklamare.
Peter Karlsson, Jens Karlsson och James Widegren förverkligar den.
Deras reklambyrå, Your Majesty, på Manhattan har expanderat till Brasilien och Holland, och uppdragsgivarna står på kö.
Nu är de i stället rädda att bli för stora.

Fällan var gillrad med en tennisracket när den svenska reklambyrån Your Majesty skred till verket i somras.

”Vårt uppdrag är att få människor att bli engagerade i varumärket”, berättar Peter Karlsson, medgrundare av och fram till nyligen vd för bolaget.

Under US Open ville kreditkortsbolaget American Express få folk att stanna till, och uppdraget gick till den svenska byrån i New York. Projektet The Sound & Art of Tennis lät besökare skapa digitala konstverk genom att svinga internet-uppkopplade racketar.

Gillar breda uppdrag

En annan avdelning använde modern teknik för att ge en serve-analys.

”Den delen kunde bara kortinnehavare göra”, säger Peter Karlsson.

En sådan upplevelse är exempel på den typ av bredare uppdrag som han och medgrundarna Jens Karlsson och James Widegren helst arbetar med.

Just nu jobbar de tillsammans med en tillverkare av näringstillskott för idrottare, där de planerar såväl produkternas utseende, som pris och marknadsföring.

Men även konventionell reklam, formgivning, appar och filmer står på meritlistan. Bland de kunder som deras bolag sedan starten 2007 har jobbat med märks Apple, tidningen New York Times, biltillverkaren Bentley och sportmärket Nike.

Ville skapa något mer svenskt

Allt började med en pojkdröm.

”Jag och James kände varandra sedan gymnasiet och hade länge fantiserat om att öppna en byrå i New York”, berättar Jens Karlsson om sin kompanjon James Widegren.

De började båda som anställda inom New Yorks reklambransch, som lockar många unga och kreativa svenskar. Arbetsgivaren hette Big Spaceship. Där jobbade även Peter Karlsson, som lockades in i projektet och kom att bli vd i det egna bolaget.

”Vi ville skapa något som var mer svenskt. Som knöt an till den svenska historien”, fortsätter Jens Karlsson apropå att namnet på byrån blev det rojalistiskt klingande Your Majesty.

Precis som rymdnamn så verkar kunglighet gå hem i den svenska reklambranschen. Reklambyrån King är ett exempel, liksom den insomnade avknoppningen Queen och Northern Kingdom.

Själv ser Jens Karlsson mer ut som en viking än en rojalist. Han låter också som en sådan ibland, vilket kontrasterar mot hans mer lågmälda kompanjoner.

Kulturen på firman är svensk, men förstås inte fornnordisk. Förutom ett öppet kontorslandskap innefattar det en platt hierarki de anställda emellan.

”Även estetiken i vår formgivning och sättet vi löser problem på är svenskt”, säger Jens Karlsson.

Titlar spelar ingen större roll i bolaget, men Jens Karlsson är kreativ chef. Vad James Widegren kallar sig är lite oklart, medan Peter Karlsson nyligen rekryterade en efterträdare till vd-jobbet för att bli arbetande styrelseordförande.

Har aldrig tagit in riskkapital

Lagom är dessutom bäst. Peter Karlsson förklarar att bolaget har gått försiktigt fram och aldrig tagit in något riskkapital.

”Därför måste vi gå med vinst, och det gör vi”, säger han och tillägger att den prognosen även gäller för 2014.

”Vi har jobbat i några år nu, så det finns lite pengar på banken om det kommer några magra månader.”

Sådana har bolaget upplevt förut, exempelvis under finanskrisen.

”Då slutade folk att ringa och kunderna drog i nödbromsen.”

Sedan dess har verksamheten blivit större – till en viss gräns. För storleken har betydelse, förklarar Peter Karlsson. Han och kollegerna har varit måna om att inte växa för snabbt, eftersom det kan hämma det kreativa arbetet.

”Alla är kompisar med varandra”, säger James Widegren och tillägger att de för att behålla gruppdynamiken hellre öppnar ett nytt kontor än att se ett befintligt svälla.

Smärtgränsen verkar gå vid 25 anställda, säger de. New York-kontoret, som ligger ett stenkast från Union Square på Manhattan, har någonstans mellan 22 och 30 medarbetare – projektanställningar och frilansuppdrag är vanliga.

Amsterdam är ett viktigt centrum

I Amsterdam finns ett kontor med 17 personer medan verksamheten i São Paolo samägs med ett lokalt produktionsbolag. Expansionen förklaras delvis av tillfälligheter. Några anställda från Holland ville flytta hem från New York, och tog med sig firman dit.

”Vi ville ha någon form av kontaktyta med Europa”, säger James Widegren och tillägger att den nederländska huvudstaden är ett viktigt centrum för deras bransch.

Om det blir fler kontor inom en snar framtid är oklart. Lusten att utöka kontoret på Manhattan är begränsad.

”Vi ser på tillväxt ur ett annat perspektiv än att anställa mer folk: vi strävar efter att slipa processer så att vi blir mer effektiva, kan ta mer betalt, investera och driva sidoaffärer. Även om vi inte är större nu än för ett år sedan har vi vuxit finansiellt”, säger Peter Karlsson.

Men trots att trion gärna lägger i bromsen för tillväxt, säger de sig ha en ovanlig bredd i och med den stora mängd tjänster de erbjuder.

”Det finns många svenska byråer i New York. Men ingen som gör allt som vi gör”, säger Jens Karlsson.

Tyck till