Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Hett bolag blöder mer

  • VINSTGNISSEL I MASKINERIET. Alexander Ljung är en av två grundare av Soundcloud, som kan beskrivas som ett Youtube för ljud. Foto: Todd Williamson

Ljuddelningstjänsten Soundcloud visar ilsket röda siffror och fördubblar förlusten.
Trots att omsättningen har ökat fortsätter pengarna att rinna ur bolaget.

Den svenska ljuddelningstjänsten Soundcloud, med huvudkontor i Berlin, redovisar en tung förlust för fjolåret. I bolagets brittiska årsredovisning syns de ilsket röda siffrorna.

Förlusten på 112 Mkr för 2012 har fördubblats till 222 Mkr för 2013.

”Vi befinner oss i en tillväxtfas för att Soundcloud ska bli den marknadsledande plattformen för att lyssna på, skapa och dela ljud. Det här har nödvändiggjort investeringar i teknologi, personal och marknadsföring”, skriver bolaget i årsrapporten.

Tog in riskkapital

Soundcloud grundades 2007 av KTH-studenterna Alexander Ljung och Eric Wahlforss med tanken att vara ett Youtube för ljud. Bolaget har höjts till skyarna av såväl användare som investerare.

Tidigare i år tog Soundcloud in 400 miljoner kronor i riskkapital från en rad namnkunniga riskkapitalfirmor som Kleiner Perkins Caufield & Byers, GGV Capital och Institutional Venture Partners. Vid den kapitalanskaffningen värderades bolaget till 4,5 miljarder kronor.

Årligt behov av tillskott

”Vi löser ett globalt problem. Ur det perspektivet är faktiskt 4,5 miljarder inte särskilt mycket, även om det är svårt att greppa för mig. Det finns ganska stor potential för att det ska bli värt betydligt mer”, sa Eric Wahlforss i en Di-intervju i mars.

Men värderingen bygger knappast på bolagets ekonomiska resultat.

Omsättningen för Soundcloud ökade med 40 procent till 111 Mkr under 2013, men då dubblerades också förlusten. En orsak till kostnadsökningen är att personalstyrkan har ökat från 109 till 195 anställda.

Vi utgången av fjolåret hade Soundcloud en kassa på 445 Mkr.

Om fjolårets förluster håller i sig skulle det innebära att de pengarna räcker i ett drygt år innan bolaget åter behöver nya pengar.

Motigt med musikjättar

Under året har det cirkulerat rykten om uppköp. Bland annat sägs det amerikanska teknikbolaget Twitter ha förhandlat om att köpa musiktjänsten för cirka 5 miljarder kronor. De drog sig dock ur då kalkylen ”inte gick ihop”, enligt Wall Street Journal.

Skenande förluster är inte heller Soundclouds enda utmaning. Enligt Financial Times har förhandlingarna med musikbranschens jättar Sony, Universal och Warner strandat.

Tanken har varit att Soundcloud ska betala licensavgifter för olovligt uppladdad musik på plattformen, men parterna har inte lyckats enas om villkoren.

250 miljoner aktiva

Soundcloud saknar fortfarande en bärkraftig modell för att skapa intäkter från sin tjänst.

I somras inleddes ett försök med annonsering som kan vara en väg framåt då tjänsten redan har över 250 miljoner aktiva användare.

Soundcloud har på förfrågan från Di avböjt att kommentera uppgifterna om bolagets ekonomiska resultat.